اختلالات اسکلتی عضلانی تهدیدی برای سلامت پزشکان

Blog Single

از مهم‌ترین مشکلات محیط کاری و آسیب‌های شغلی، ابتلا به دردهای مزمن ناشی از آسیب‌های اسکلتی عضلانی است. اگرچه آسیب‌های متفاوتی سلامت پزشکان را تهدید می‌کند، اما یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که پزشکان با آن دست‌به‌گریبان هستند، دردهای اسکلتی عضلانی است. اگر به‌تازگی از ناحیه عضلانی دچار آسیب شده‌اید، بهتر است قبل از آن که دیر شود، به فکر پیشگیری و درمان آن باشید. در ادامه با همراه مداریو باشید تا ریشه اختلالات عظلانی و راه‌های پیشگیری و درمان آن را بیشتر بشناسید.

آسیب‌های اسکلت عضلانی ناشی از چیست

این آسیب‌ها ناشی از علل مختلفی است که می‌تواند سلامت پزشکان را به خطر بیندازد. ممکن است، این عارضه باتوجه به شرایط زندگی و شغلی برای هر فرد، متفاوت از دیگری باشد. عامل ایجادکننده آسیب‌های اسکلتی عضلاتی ازقبیل خطرات بیولوژیکی، خطرات ارگونومی، استرس‌های محیط کار، نشستن طولانی‌مدت، پوسچرهای استاتیک، شرایط محیطی نامطلوب، کار با کامپیوتر و حرکات تکراری در زمان کار است. حدود یک‌سوم از افرادی که در حوزه سلامتی مشغول به کار هستند، از مشکلات جسمانی رنج می‌برند. این ناراحتی در ناحیه اسکلت عضلانی است و بیشتر قسمت‌هایی مانند کمر، گردن، شانه و زانو را درگیر می‌کند.

از مهم‌ترین دلایلی که منجر به آسیب‌های اسکلت عضلانی می‌شود

  • نشستن طولانی‌مدت
  • نشستن نادرست
  • ایستادن طولانی‌مدت
  • ایستادن غلط
  • وضعیت قرارگیری گردن به‌صورت نامناسب

سلامت پزشکان در چه رشته‌‌های پزشکی بیشتر در معرض خطر است

در میان درمانگران گروهی از پزشکان ازجمله دندان‌پزشکان، فیزیوتراپیست‌ها و پرستاران بیشتر در معرض آسیب‌ هستند. در پژوهشی که توسط مهرداد و همکاران در ایران صورت گرفت، تعداد 450 درمانگر که حداقل بیشتر از دو سال سابقه کاری داشته‌اند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که شایع‌ترین اختلالات عضلانی اسکلتی در این گروه به‌ترتیب زانودرد (19.8 درصد)، کمردرد (15.1 درصد) و گردن‌درد (9.8 درصد) بوده است. علاوه بر این در پژوهشی دیگر نتایج نشان داد که دندان‌پزشکان در معرض شیوع بیشتر این مشکل هستند. به همین دلیل از بین اختلالات اسکلتی عضلانی درد گردن و اختلالات مرتبط دست شیوع زیادی دارد.

اسکلت عضلانی

در صورتی که در برنامه کاری و عادات شما تغییر مثبت ایجاد شود و روش‌های سنتی محیط‌های کاری، مدرن‌تر شود، شاهد کاهش آسیب اختلال‌های اسکلتی عضلانی و بهبهود سلامت پزشکان خواهیم بود. اگر یکی از این دردها، تازه به سراغتان آمده، این اتفاق را زنگ خطر بدانید و با پیاده‌سازی عادات صحیح، از بروز اختلالات جدی‌تر اجتناب‌ کنید. به‌خاطر داشته باشید، با سبک زندگی سالم احتمال درد به حداقل می‌رسد و شما زندگی ایده‌آل‌تری را می‌توانید تجربه کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید: