ارگونومی و محیط کار درمانگران: نکاتی کوچک و کاربردی

Blog Single

زمانی که بیماری با شکایت از گردن درد و کمردرد به پزشک مراجعه می‌کند اولین سؤالی که از او می‌پرسید درباره محیط و ابزار کاری اوست؛ اما آیا پزشک حواسش به ارگونومی محیط کار خود است؟

در ادامه همراه با مداریو بمانید و با رعایت چند نکته کوچک مراقب سلامتی خود باشید.

  • نشستن هوشمندانه

اگر به مطب‌های مدرن یا استارتاپ ها نگاه کنید، انواع صندلی‌های غیرمعمول را خواهید دید - از صندلی توپی تعادلی گرفته تا چهارپایه‌های فنری- مطب‌های پزشکی و بیمارستان‌ها می‌توانند از این مبلمان غیرمعمول بهره ببرند. دلیلش این است که این صندلی‌ها برای نشستن فعال طراحی شده‌اند، به این معنی که کاربر را مجبور می‌کنند ناحیه‌ی میانی بدن خود را درگیر کند تا بتواند در حالت صاف و استوار باقی بماند.

علاوه بر بهبود وضعیت بدن، برخی از افراد متوجه می‌شوند که نشستن فعال تمرکز و بهره‌وری آن‌ها را بهبود می‌بخشد. دلیلش این است که نشستن طولانی‌مدت می‌تواند باعث گردش خون کند شود و از تمرکز ذهنی جلوگیری کند؛ و از نظر پزشکی، پزشکان با نشستن فعال می‌توانند سرمشق بیماران خود باشند.

نشستن بیش‌ازحد با افزایش خطر مرگ زودرس همراه است و بسیاری از بیماری‌های مدرن مانند چاقی و درد مزمن با عنوان «بیماری‌های نشستن» دسته‌بندی‌ شده‌اند. به‌ عبارت‌ دیگر، این بیماری‌ها زمانی که انسان‌ها سبک زندگی فعال‌تری را دنبال می‌کردند، وجود نداشتند.

برای اینکه به‌ صورت مداوم و در یک حالت بر روی صندلی نباشید در طراحی محیط مطب از صندلی‌های ارگونومی در اشکال متنوع استفاده کنید. نشستن فعال (active sitting) باعث کاهش آسیب‌های بدنی مانند کمردرد می‌شود.

  • طراحی محیط مطب

پزشکان باید مبلمان مطب خود را با دقت ارزیابی کنند تا مطمئن شوند که هم از لحاظ فرم و هم از نظر عملکرد مناسب است. اتاق‌های رسمی برای جلسات با بیماران باید مساعد پوسچر (وضعیت قرارگیری بدن) باشند؛ یک میز کم ارتفاع با صندلی مدل اسلیپر را مد نظر قرار دهید. این ترکیب شخص را از قوز کردن و خم شدن به جلو بازمی‌دارد زیرا میز دیگری برای پنهان شدن در پشت آن وجود ندارد و ازآنجایی‌که صندلی‌های اسلیپر دارای پایه‌های کوتاه و پشتی بلند هستند، مردم را ترغیب می‌کنند پاهای خود را روی زمین بگذارند و صاف بنشینند.

در فضاهای کاربردی‌تر، از جمله در اتاق معاینه، قابلیت تنظیم وسایل باید یک قانون همیشگی باشد. افراد مختلفی ازجمله پرستاران و تکنسین‌ها از این ایستگاه‌ها استفاده می‌کنند. قابلیت تنظیم ارتفاع، استفاده‌ی راحت از ابزار را برای همه راحت‌تر می‌کنند. قرار دادن زیرپایی کوچک در زیر ایستگاه کاری نیز می‌تواند با اجازه دادن به کاربران برای تغییر نقطه ثقل بدن خود هنگام کار، پوسچر بدن را بهبود و کمردرد را کاهش دهند.

  • نورپردازی مناسب

نورپردازی باید به شکلی باشد که چشمان شما را خسته نکند؛ شاید در بخشی از مطب و برای معاینات نیاز به نور زیادی داشته باشید ولی نیازی نیست مدام در معرض این نور باشید.

  • تنظیم صفحه‌ نمایش

صفحه‌ نمایش لپ‌تاپ یا تبلت شما باید درست مقابل چشمانتان باشد و سر در راستای ستون فقرات و شانه‌ها قرار داشته باشد. اگر هنوز نسخه‌نویسی کاغذی انجام می‌دهید به زاویه و ارتفاع مناسب میز دقت کنید.

  • انجام حرکات کششی

هر یک ساعت کاری، از منشی تقاضا کنید برای چند دقیقه مراجع به اتاقتان نفرستد و در این مدت کوتاه از جای خود بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید.

  • دسترسی آسان به ابزار کار

مواد، وسایل و ابزارهایی که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند را طوری قرار دهید تا به آسانی در دسترس شما باشند.

  • سیستم تهویه مطبوع

ازآنجایی‌که پزشک، پرستارو منشی در معرض بیماری‌های واگیر قرار دارند باید سیستم تهویه مناسبی در محیط مطب وجود داشته باشد.

  • استفاده از زیرپایی

برای میزهای مطب از زیرپایی‌های قابل تنظیم استفاده کنید.

منابع: healthworkscollective

bcm.edu

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: