بیماری نشستن: مراقب نشستن‌های طولانی باشیم

Blog Single

الآن که در حال مطالعه این مطلب هستید به‌ احتمال‌ زیاد روی مبل یا پشت میز کاری خود نشسته‌اید. خیلی از ما حواسمان به مدت‌ زمانی که می‌نشینیم نیست. بسیاری از کارهایی که در گذشته نیاز به تحرک داشت مانند پرداخت قبض بانکی دیگر نیاز به فعالیت بدنی ندارد. ساعت‌های زیادی از روز را پشت میز می‌نشینیم و زمان خود را سپری می‌کنیم. اگر شما درمانگری هستید که در تله مدیسین یا همان پزشکی از راه دور فعالیت می‌کنید و یا بیماران خود را در مطب،‌کلینیک یا یکی از اتاق‌های بیمارستان ویزیت می‌کنید احتمالا شما زمانی زیادی را پشت میز می‌گذرانید و در خطر ابتلا به «بیماری‌های نشستن» هستید. در ادامه همراه مداریو بمانید تا بیماری‌های نشستن یا Sitting Disease بیشتر آشنا شوید.

بیماری‌های نشستن چیست؟

بیماری‌های ناشی از نشستن اصطلاحی است که متخصصان پزشکی برای توصیف سندرم متابولیک و عواملی که باعث تشویق به رفتارهای کم‌تحرک می‌شود استفاده کرده‌اند. مطالعات مربوط به این موضوع از سال 2004 و زمانی که پژوهشگران متوجه شدند که کم‌تحرکی در پیشرفت بیماری‌های قلبی و عروقی تأثیر بالایی دارد مطرح شد. با پیشرفت تکنولوژی، آسیب‌های ناشی از نشستن، وضعیت بدتری پیدا کرد. پژوهش‌های زیادی در مورد اثرات نشستن طولانی در محل کار انجام‌ شده است. نشستن طولانی خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که نشستن نوعی استراحت و آرامش است بدون اینکه بدانند چه تهدیدهایی برای سلامتی آن‌ها دارد.

باور غلط: من ورزش می‌کنم پس در معرض مشکلات نشستن نیستم

یکی از تصورهای غلط و رایج میان مردم این است که با ورزش منظم نشستن‌های طولانی بی‌ضررند. واقعیت این است که حتی اگر به میزان توصیه‌ شده ورزش کنید باز هم بیماری نشستن در کمین شماست. اگر شما روزانه نیم ساعت ورزش می‌کنید و سپس 8 ساعت در پشت میز خود می‌نشیند همچنان در معرض مشکل و آسیب هستید.

پیشگیری از بیماری نشستن

بدن انسان با حرکت سلامت بیشتری دارد. شما که کار پشت‌میزنشینی دارید از این نسخه ساده پیروی کنید.

  • ایستادن
  • راه‌رفتن

ایستادن و راه‌رفتن برای مقابله با بسیاری از مشکلات ناشی از نشستن دستورالعملی ساده و کاربردی است. سعی کنید هر 30 دقیقه از جای خود بلند شوید و دور اتاق راه بروید. برخی از ابزارهای پوشیدنی مانند آیفون واتچ یادآورهایی دارد که ‌می‌توانید تنظیمشان کنید و بعد از هر نیم ساعت نشستن به شما هشدار حرکت بدهد. ایستادن و راه رفتن علاوه بر افزایش سوخت‌وساز بدن منجر به

  • کاهش پوکی استخوان
  • کاهش خطر بیمارهای قلبی و عروقی
  • تقویت قوای ذهنی
  • و کاهش خطر مرگ‌ومیر زودرس

می‌شود.

همچنین در طراحی محیط کار خود از میزهای ایستاده هم استفاده کنید. زمانی که در مطب خود میز ایستاده داشته باشید بعد از ویزیت مثلاً سه بیمار می‌توانید ویزیت چهارم را پشت یک میز ایستاده انجام دهید. اگر از طریق تله مدیسین با بیماران خود در ارتباطید توجه به این نکات ضروری‌تر از قبل می‌شود زیرا در مطب ممکن است شما برای انجام برخی از معاینه‌ها تحرک داشته باشید اما در تله مدیسین یا پزشکی از راه دور شغل شما به‌عنوان یک حرفه پشت‌میزنشینی محسوب می‌شود.

برداشت از work-fit

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: