شناسه یکتا سیام (سامانه یکپارچه اطلاعات مراکز) چیست؟

Blog Single

شناسه یکتا سیام که با نام کد سیام هم شناخته می‌شود در راستای اجرای سیاست‌های نظام سلامت الکترونیک و مدرن توسط وزارت بهداشت معرفی شد. مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت کوچکترین جزء شبکه بهداشت و درمان هر کشور هستند. مدیریت درست اطلاعات پایه مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت منجر به ارتقای سلامت در کشور می‌شود.

برای شناسایی و مدیریت الکترونیکی مراکز سلامت نیاز به شناسه یکتا است. شناسه یکتای سیام جهت تبادل اطلاعات مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شناسه، 32 کاراکتری و ماشینی است. همچنین شناسه سیام برای اتصال تمامی شناسه‌های دنیای واقعی یک مرکز ارائه دهنده خدمات سلامت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر این اساس، شناسه‌ی یکتای سیام با هدف یکپارچگی سیستم‌های نرم افزاری مورد استفاده در مراکز سلامت به وجود آمده است. تمامی دارندگان و بهره‌برداران نرم افزارهای مورد استفاده در مراکز سلامت (بیمارستان، خانه بهداشت، داروخانه و...) موظف به داشتن کد سیام هستند. سیام، در راستای اجرای تکالیف ماده 74 قانون برنامه ششم توسعه و استقرار سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایجاد شده است.

آیا شناسه سیام فقط به مراکز درمانی تعلق می‌گیرد؟

خیر. علاوه بر مراکز درمانی، مراکز آموزشی و تحقیقاتی نیز می‌توانند شناسه سیام داشته باشند.

آیا شناسه سیام فقط مختص مطب پزشکان است؟

خیر. تمامی کلینک‌ها، آزمایشگاه‌ها، پایگاه‌های سلامت، خانه‌های بهداشت،‌ داروخانه، درمانگاه‌های تخصصی، مراکز بهداشت، مراکز مشاوره و خدمات درمانی،‌دفاتر کار (درمانی) و...می‌توانند شناسه سیام را دریافت کنند.

نکته: داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی و تصویربرداری داخل مراکزدرمانی (بیمارستان، درمانگاه، پلیکلینیک، کلینیک ویژه، مرکزجراحی محدود و مراکز جامع خدمات سلامت) می‌بایست شناسه همان مرکز را دریافت کنند و به صورت مستقل شناسه‌ای نخواهند داشت.

آیا برای ثبت نسخه الکترونیک به شناسه یکتای سیام نیاز است؟

وارد کردن این کد در ثبت‌نام نرم‌افزارهای مدیریت مطب و کلینیکِ مورد تأیید وزارت بهداشت مانند مداریو نیاز است؛ البته شناسه یکتا سیام برای مطب‌های شخصی اختیاری و برای کلینیک‌ها اجباری است. برای ارجاع پرونده الکترونیک سلامت یا برخی از اطلاعات مبتنی بر سیستم‌های نرم‌افزاری وجود شناسه سیام الزامی است.

نحوه دریافت شناسه یکتای سیام چگونه است؟

دریافت شناسه یکتای سیام بسیار راحت است و در ادامه مراحل گام به گام دریافت شناسه سیام توضیح داده می‌شود.

  • ابتدا با کلیک روی لینک زیر وارد سامانه سیام شوید
  • https://siam.behdasht.gov.ir/ManageOrganizations/SearchOrganization.aspx
  • در قسمت «نام سازمان» باید «نام مرکز» خود را وارد نمایید (به طور معمول جهت جستجوی نام مراکزی که بیش از یک کلمه است، ورود یک کلمه برای پیدا کردن مرکز کافی بوده و موفق بودن عمل جستجو را بالا خواهد برد، به عنوان مثال در نام مرکز با عنوان «مسیرشکوفایی» وارد کنید «شکوفایی»)
  • در قسمت دانشگاه ناظر باید کلمه ایران را وارد کنید (در این قسمت صرفا نوشته شود ایران و از ورود مواردی همچون دانشگاه ایران، دانشگاه علوم پزشکی ایران وغیره خودداری نمایید).
  • استان و شهرستان را به دقت انتخاب کنید.
  • روی دکمه جستجو کلیک کنید.
  • بعد از بررسی نتیجه جستجو و پیدا نمودن رکورد مربوط به مشخصات مرکز خود، شناسه سیام آن را یادداشت و در قسمت مربوطه وارد نمایید .اگر از امکان copy و past کردن استفاده می‌نمایید حتما دقت کنید ناخواسته فاصله یا همان Space انتها و ابتدای شناسه درج نشده باشد و در صورت رخداد، فاصله های مذکور را پاک کنید در غیر اینصورت روند ثبت اطلاعات انجام نخواهد شد.

نکته: جهت جستجوی صحیح و سریع فقط قسمت‌های نام سازمان، نام دانشگاه، استان و شهرستان را وارد کنید و از پرکردن سایر قسمت ها‌ خودداری نمایید.

نکته: دقت داشته باشید اگرنتیجه جستجو شامل بیش از یک پاسخ باشد، مرکز خود را با عنایت به نوع، سازمان ناظر، استان و شهرستان، به درستی پیدا نمایید. به طور مثال با جستجوی کلمه "آپادانا" چندین مرکز خدمات سلامت شامل بیمارستان، درمانگاه دندانپزشکی، موسسه فیزیوتراپی و غیره نمایش داده می شود که تنها یک مرکز متعلق به شما خواهد بود، لذا به این مورد توجه کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: