ماماها اجازه تجویز چه داروهایی را دارند؟

Blog Single

بایدها و نبایدهای تجویز دارو توسط ماما

به‌عنوان یک ماما در رشته مامایی با چالش‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنید. بدون شک یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که با آن دست‌به‌گریبان هستید، محدودیت شما در تجویز دارو است؛ به‌طوری که دست‌تان برای تجویز هر دارویی باز نیست. جدا از موضوع دارو، حتما برای شما پیش آمده در بعضی مواقع شرایط حضور فیزیکی در مطب یا کلینیک را نداشته‌اید و نوبت بیماران را به ساعت یا روز دیگری موکول کرده‌اید. اکنون می‌توانید با عضویت در سامانه نسخه الکترونیکی مداریو بدون هیچ‌گونه محدودیت زمانی یا مکانی به‌راحتی بیماران‌تان را ویزیت کنید.

درمان از طریق نسخه الکترونیک مداریو

مداریو برای ثبت پرونده الکترونیک بیماران (EHR) و مدیریت مطب پزشکان و ماماهای عزیز طراحی شده است. شما می‌توانید ضمن همکاری با مجموعه بزرگ مداریو، طبق لیست داروهایی که اجازه تجویز آن‌ها را دارید، بدون کوچک‌ترین محدودیتی با استفاده از نسخه الکترونیک، بیمارن را ویزیت کرده و برای آن‌ها دارو تجویز کنید. برای ویزیت بیمار فقط کافی است به اینترنت متصل شوید تا بتوانید به اطلاعات پرونده بیمار، برنامه مطب و زمان‌های اختصاص داده شده، دسترسی کاملی داشته باشید.

مداریو پس از تجویز دارو توسط ماما نسخ تهیه شده را به بیمه‌های پایه مرتبط ارسال می‌کند. گفتنی است، نسخه الکترونیک مداریو به سازمان‌های متعددی ازجمله سازمان نظام پزشکی کل کشور، سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت، درمان و آموزش پزشکی متصل است.

لیست داروهایی که ماماها می توانند تجویز کنند

معرفی لیست انواع داروهای تجویزی ماماها

با توجه به گسترده بودن طیف داروها، مداریو لیست داروهایی که ماما اجازه تجویز آن‌ها را دارد، معرفی کرده است. شما می‌توانید براساس نیاز بیمار برای آن‌ها دارو تجویز کنید.

  1. انواع ویتامین‌ها: ویتامین‌هایی که به‌صورت کپسول، قرص، شربت، قطره و پماد هستند. گفتنی است، ویتامین‌های گروه B و K را فقط می‌توان به صورت آمپول تجویز کرد.
  2. داروهای ضد تهوع و ضد حساسیت: انواع داروهای دیفن هیدرامین، اندانسترون، پرومتازین، متوکلوپرامید و دکونژستانت آنتی هیستامین هستند که ماما براساس صلاح دیدش می‌تواند این داروها را به‌شکل قرص، شربت، قطره و آمپول برای بیمار تجویز کند.
  3. ترکیبات حاوی آهن و مواد معدنی: این دسته‌بندی به‌صورت قرص، کپسول، شربت، قطره خوراکی کودکان برای بیمار تجویز می‌شود.
  4. واکسن‌ها: ماما اجازه تجویز واکسن کزاز (توکسوئید)، توام بالغین (توکسوئید کزاز و دیفتری) و سرخجه را برای بیمار دارد.
  5. داروهای ضد درد و دل‌پیچه: داروهای این دسته شامل هیوسین، استامینوفن، مفنامیک اسید، دیکلوفناک، پیروکسیکام، ایبوپروفن، ژلوفن، ناپروکسن و ایندومتاسین است. این داروها به‌شکل شیاف، قرص، کپسول، آمپول، پماد و ژل (فرم تزریقی دیکلوفناک و پیروکسیکام در بیماران سرپایی غیرمجاز است) هستند.
  6. محلول‌های تزریقی: ماما برای تجویز دارو در محلول‌های تزریقی هم با محدودیت روبه‌رو است و فقط می‌تواند محلول قندی 5%، قندی-نمکی، رینگر و نرمال سالین را برای بیمار تجویز کند.
  7. محلول‌ها: کلیه محلول‌های ضدعفونی کننده.
  8. ملین‌های مجاز در دوران بارداری: شامل داروهای بیزاکودیل، سی لاکس پسلیوم، پسیلیوم و منیزیم هیدروکسید MOM به‌شکل قرص، شربت، سوسپانسیون، شیاف و پودر می‌شود.
  9. آنتی اسید و ضد نفخ: در این دسته ماماها اجازه تجویز داروهای آلومینیم ام جی، آلومینیوم ام جی اس، دایمتیکون، پانکراتین، رانیتیدین، دایجستیو و سایمتیکون را به‌صورت قرص و سوسپانسیون دارند.
  10. داروهای بی‌حسی موضعی: ازجمله داروهای بی‌حسی لیدوکائین است که به‌صورت پماد، ژل و آمپول (فرم تزریقی برای اپی زیاتومی و ترمیم آن فقط در بیمارستان پذیرش می‌شود) در دسترس هستند.
  11. آنتی بیوتیک‌ها: پنی سیلین و مشتقات آن شامل ویال‌های 800000 – 3، 3، 6 و 000/200/1 LA ،آمپی سیلین (خوراکی و تزریقی)، سفالکسین خوراکی، آزیترومایسین، داکسی سیکلین، سفکسیم، کوتریموکسازول، نالیدیکسیک اسید، آموکسی سیلین (خوراکی و تزریقی)، سفالوتین، اریترومایسین، سیپرو فلوکساسین و کلوگزاسیلین هستند. این داروها با رعایت ملاحظات تشخیصی نظیر حساسیست به پنی سیلین، سابقه آلرژی و منوط به نتیجه کشت ادرار باید برای بیمار تجویز ‌شود.
  12. ترکیبات واژینال: داروهای این گروه ازجمله مایکونازول، بتادین، کلوتریمازول، نیستاتین، تریپل سولفا، کلیندامایسین، مترونیدازول، فلوکونازول، مایکونازول، دکسپانتنول، تریامسینولون و فلوئوسینولون است. این داروها به‌شکل خوراکی، کرم موضعی، سوسپانسیون، شیاف، ژل و کرم واژینال هستند که با تشخیص ماما برای انواع بیماری‌ها تجویز می‌شوند.
  13. داروهای ضدخارش ایمن در حاملگی: داروهای ایمنی که ماما در این دوره برای مادر می‌تواند تجویز کند، ازقبیل کالامین، ژرانیوم، کالامین D، تریامسینولون، تریامسینولونNNG، فلوئوسینولون، کالاندولا، هیدروکورتیزون، دکسپانتول و گایافنزین (شربت) است که به‌صورت لوسیون و پماد قابل استفاده هستند.
  14. انواع داروهای گیاهی: از این دسته فقط داروهای گیاهی (دارای مجوز وزارت) که استفاده از آن‌ها در زمان بارداری و شیردهی بدون عوارض است، تجویز می‌شود.
  15. 15. کلیه وسایل و ترکیبات ضد بارداری: انواع ترکیبات ضد بارداری که به‌صورت قرص، خوراکی، تزریقی و جلدی در بازار دارویی کشور موجود هستند. در صورتی که ماما، استفاده داروی خاصی را برای مادر تشخیص داد، حداکثر مجاز به نوشتن سه بسته در هر نسخه است.
  16. اکسی توسین: تجویز دارو توسط ماما از داروی اکسی توسین، فقط به‌شکل آمپول است.
  17. خلط ‌آور: ماما شربت گایافنزین را فقط برای دوره بارداری می‌تواند تجویز کند.
  18. ضد ویروس: تجویز دارو توسط ماما از داروی آسیکلوویر به‌صورت قرص و پماد انجام می‌شود.
  19. 19. آنتی هموروئید: داروهایی که ماما از این دسته اجازه تجویز آن‌ها را دارند، به‌شکل شیاف و پماد است.
  20. پروژسترون و ترکیبات پروژسترونی: در این دسته‌بندی پروژسترون و مدروکسی پروژسترون به صورت قرص و آمپول برای بیمار تجویز می‌شود.
  21. روگام: داروی روگام فقط به‌شکل آمپول به بدن تزریق می‌شود و ماما اجازه تجویز آن را دارد.
  22. سولفات منیزیم: این دارو به شکل ویال است و فقط در بیمارستان پذیرش می‌شود.
  23. داروهای مورد نیاز جهت احیا: ماماها اجازه تجویز دارو در این دسته‌بندی را ندارند.

به‌خاطر داشته باشید، هر یک از این داروها در شرایط خاصی استفاده می‌شوند و اگر شما در تجویز داروها یا مقدار دوز داروها مرتکب اشتباه شوید، ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری برای بیمار به همراه داشته باشد. با استفاده از نسخه الکترونیک مداریو می‌توانید ابتدا پرونده پزشکی بیمار را مشاهده و بعد از آن اقدام به تهیه نسخه کنید؛ این قابلیت درصد خطا را تا حد زیادی برای ماماها کاهش داده است. اگر شما به‌عنوان یک ماما تجربه استفاده از نسخه الکترونیک مداریو را دارید، می‌توانید تجربه کارکردن با نسخه الکترونیک مداریو را با ما به اشتراک بگذارید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

0 دیدگاه

دیدگاه خود را وارد کنید