5 نکته کلیدی در برنامه ارجاع بیماران

Blog Single

چگونه بیماران جدید از عملکرد شما مطلع می‌شوند؟ همان‌طور که در مورد هر شرکت یا مؤسسه‌ای صادق است، شما هم به عنوان پزشک نمی‌توانید بدون تلاش و کوشش انتظار داشته باشید، پیشرفت کنید. اگر به طور مؤثر با بیماران و جامعه در ارتباط نیستید، بنابراین می‌توانید در مدت زمان کوتاهی یک برنامه ارجاع بیماران را طراحی و پیاده سازی کنید. مراجعه بیماران جدید و تبلیغ دهان به دهان دو نمونه از بهترین روش‌هایی هستند که یک سازمان می‌تواند از آن استفاده کند. این امر در حوزه درمان هم نه تنها صادق است بلکه پررنگ‌تر هم به نظر می‌رسد، زیرا برخورداری از مراقبت‌های پزشکی به تجربیات شخصی افراد باز می‌گردد.

چرا مشارکت بیمار یک ضرورت است و با چه اقداماتی میتوانید آن را به دست آورید؟

  1. بیماران راضی

بیماران ناراضی دوستان خود را به شما معرفی نمی‌کنند و برعکس آن‌ها را از مراجعه به شما برحذر می‌دارند. مطمئن شوید که بیماران از شما راضی هستند. آنچه برای تعامل مهم است ایجاد یک مسیر مناسب ارتباطی است. می‌توانید این کار را با استفاده از نظرسنجی‌ها (استفاده از فرم‌های نظرسنجی یا فرم‌های ارسال شده توسط ایمیل) انجام دهید.

برای بهبود مشارکت بیماران که متکی بر ارائه بازخورد سریع از جانب بیماران است، می‌توانید یک پورتال مختص بیماران را راه اندازی کنید. یک پورتال بیمار که از طریق سیستم پرونده‌های الکترونیکی سلامت راه‌اندازی شده ‌است، به بیماران این امکان را می‌دهد تا تنها با ارسال یک پیامک پرسش‌های خود را با کارکنان بخش‌های درمانی مطرح کنند.

بدیهی است که وقتی بیماران راه آسانی برای تماس با پرسنل شما داشته باشند، احساس رضایتمندی بیشتری خواهند کرد، خواه این سؤالات پس از آخرین ویزیت آن‌ها درباره چگونگی ادامه مراقبت‌های پزشکی در منزل باشد و چه درخواست ارائه نسخه مجدد بدون معطلی و تماس تلفنی با منشی مطب یا کلینیک باشد. مسلماً بیماران راضی، بازخورد بهتری از کار شما می‌دهند و شما را به اعضای خانواده و دوستان خود معرفی می‌کنند.

نکته: اگر در نظرسنجی‌ها متوجه شدید بیماران از شما به هر دلیلی ناراضی هستند قبل از اجرای هرگونه برنامه ارجاعی از سوی بیماران یا پزشکان، ابتدا ضعف‌های کاری را برطرف کنید و مطمئن شوید که به عنوان درمانگر بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات را به مراجعین خود ارائه می‌دهید.

  1. استفاده از یک برنامه مدون

صحبت درباره برنامه ارجاع بیمار مفید است ولی احتمالاً شما قصد ندارید وقت خود را بیهوده صرف کنید. نوشتن جزئیات در مورد آنچه می‌خواهید با برنامه ارجاع بیمار به آن برسید، کار شما و سایر ذینفعان را آسانتر می کند و داشتن یک برنامه مدون باعث می‌شود که بدانید چه باید بکنید، چه موقع باید آن را انجام دهید و چه زمانی کار شما به پایان می‌رسد.

با کارکنان خود جلسه‌ای برگزار کنید تا برای تکمیل برنامه، به ایده‌های جدید برسید و سپس اولویت‌ها را تعیین کنید. زمانی که یک برنامه مشخص برای ایجاد برنامه ارجاع بیماران طراحی کردید، باید شخصی عهده‌دار آن شود.

  1. فناوری برای خدمت رسانی به بیماران در محل زندگی آن‌ها

بخش فناوری اطلاعات مرکز پزشکی شما می‌تواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که خدمت‌رسانی به بیماران در محل زندگی آن‌ها صورت بگیرد و اگر فشار کاری این بخش به گونه‌ای است که نمی‌تواند این کار را انجام دهد، به راحتی می‌توان آن را برون سپاری کرد. فناوری در اینجا به معنای ایجاد یک اپلیکیشن قابل استفاده روی یک تلفن هوشمند یا طراحی یک وب سایت ساده است. این فناوری‌ها معمولاً راهی برای ایجاد فرایند ارجاع دارند که راهی فوق‌العاده برای دریافت ارجاع باکیفیت است زیرا مردم به فرایند دریافت پاداش در ازای استفاده از اپلیکیشن‌ها عادت دارند.

  1. همکاری با پزشکان دیگر

تنها بیماران نیستند که می‌توانند دیگران را تشویق به مراجعه به شما بکنند. اگر شما یک پزشک متخصص هستید، احتمالاً پزشکان دیگر نیز بیماران را به شما ارجاع می‌دهند.

درباره شرایط بیماران و کارهایی که شما می‌توانید برای آن‌ها انجام دهید، صحبت کنید تا پزشکانی که بیماران را به شما ارجاع می‌دهند، از کیفیت کار شما مطمئن شوند. هم‌چنین می‌توانید مراتب قدردانی خود را با استفاده از هدایای شایسته یا در قالب یادداشت به پزشکانی که بیماران را به شما ارجاع می‌دهند، ابراز کنید.

  1. صبوری

صبور باشید تا نتیجه فعالیت‌های خود در راستای برنامه ارجاع بیماران را ببینید. به عنوان مثال، بیمارانی که چندین ماه است برای ویزیت به شما مراجعه نکرده‌اند احتمالاً پیش پزشک دیگری هم نرفته‌اند، پس همچنان به ارائه خدمات خود با بالاترین کیفیت درمان و تعامل با بیماران ادامه دهید تا شاهد نتایج طولانی مدت آن باشید.

چند نکته مهم:

  • بیماران ناراضی دوستان خود را به شما معرفی نمی‌کنند و در عوض به آن‌ها می‌گویند که از مراجعه به شما خودداری کنند.
  • می‌توانید با فراهم کردن مسیرهای ارتباطی مناسب، بیماران را راضی نگه‌دارید.
  • برای بهبود مشارکت بیماران یک برنامه مدون برای کارکنان طراحی کنید.
  • بهترین برنامه‌ها ممکن است بی‌نتیجه بمانند و هیچ‌کس در مورد عدم اجرای آن‌ها پاسخگو نباشد. بنابراین پرسنلی را برای مشاهده روند مشارکت بیماران در تمام مراحل برنامه ارجاع اختصاص دهید.
  • مشارکت با شیوه‌های دیگر به شما در دریافت مراجعات بیشتر کمک می‌کند.

اگر برنامه ارجاع بیمار ندارید، اکنون زمان شروع طراحی آن است و اگر برنامه شما غیرفعال است، می‌توانید برای بهبود آن اقدام کنید. یک روش آزمایش شده برای بهبود برنامه ارجاع، افزایش تعامل بیماران با کارکنان است.

منبع: adsc

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: