معرفی بهترین کتاب هایی که به دست پزشکان نوشته شد

Blog Single

پزشکان روزانه با مسائل زیادی رو به رو هستند؛ موضوعاتی که می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم منبعی الهام‌بخش برای خلق آثار هنری باشد. همراه با مداریو بمانید تا با لیستی از برترین کتاب های پزشکان نویسنده آشنا شوید.

پزشکان چگونه فکر می‌کنند (How Doctors Think)

در کتاب «پزشکان چگونه فکر می‌کنند»، «جروم گروپمن»، متخصص سرطان و نویسنده نیویورکر، عمق ذهن پزشکی را بررسی می‌کند تا در مورد نحوه تشخیص پزشکان و تصمیم‌گیری در مورد یک دوره درمانی تحقیق کند. یافته‌های او همیشه اطمینان‌بخش نیست. «گروپمن» با استفاده از مصاحبه‌های پزشکان، تحقیقات و تجربیات خود خاطر نشان می‌کند که چگونه کلیشه‌سازی، تفکر محدود و اتکا به تشخیص اولیه در مواجهه با شواهد جدید می‌تواند باعث خطاهای قابل اجتناب در تفکر شود.

اگرچه پزشکان همیشه از نظر «گروپمن» خوب نیستند، اما انتقادات وی سازنده و روشنگر است. همان‌طور که «پری کلاسس»، متخصص اطفال و نویسنده در نقد خود خاطرنشان می‌کند: «ای کاش این کتاب را زمانی که در دانشکده پزشکی بودم، مطالعه می‌کردم و خوشحالم که اکنون آن را خواندهام ... این کتاب به من کمک کرد تا فرایندهای فکری خود و همکارانم را بهتر درک کنم

زائر سینما (The moviegoer)

گاهی اوقات زندگی از مسیر خود خارج می‌شود. «پرسی» در سال 1941 مدرک پزشکی خود را دریافت کرد، اما در هنگام انجام کالبدشکافی به عنوان کارآموز به بیماری سل مبتلا شد و کار خود را از دست داد. پرسی یکی از پزشکان نویسنده شناخته می‌شود؛ وی درحالی‌که در حال بهبودی بود، شروع به نوشتن کرد. پس از آن، دیگر هرگز به حرفه پزشکی بازنگشت و در عوض مطالعه «آسیب‌شناسی روح» را بر «آسیب‌شناسی بدن» ترجیح داد و این انتخاب او دنیای ادبیات را غنی‌تر کرد. فیلم «زائر سینما» که یک اثر کلاسیک مدرن درباره بیگانگی یک مرد جوان بود، در سال 1961 برنده جایزه کتاب ملی شد.

بهترین نویسندگان - سود مرگ (Death benefit)

با انتشار کتاب «کما» در سال 1977، «رابین کوک» ژانری را آغاز کرد که محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بعدها بیش از 30 تریلر پزشکی به چاپ رسید و به همین دلیل، تعجب‌آور نیست که کتاب «سود مرگ» دارای عناصر آشنایی است. داستان درباره یک دانشجوی پزشکی با استعداد، خلاق و بااراده است؛ یک محقق باهوش که از تحقیقات سلول‌های بنیادی برای ایجاد اندام‌های جایگزین انسان استفاده می‌کند. کتاب، مجموعه‌ای از شخصیت‌های ناخوشایند و خطوط داستانی به ظاهر متفاوت است که به نحوی در انتها به هم می‌رسند.

برخی از خوانندگان سایت آمازون می‌گویند که این کتاب بیش از حد قابل پیش‌بینی است ولی برخی دیگر موضوع آن را دوست دارند.

تخریب خلاق پزشکی (The Creative Destruction of Medicine)

در کتاب «تخریب خلاق پزشکی»، «توپول» به فواید فناوری‌های جدید تلفن همراه در حوزه پزشکی اشاره می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه فناوری‌های تلفن همراه افراد را قادر می‌سازد بتوانند تمام داده‌های مربوطه را که برای توسعه درمان‌های فردی و دقیق مورد نیاز است، به دست آورند. مردم را از عوارض جانبی فاجعه‌بار دارو آگاه می‌سازد و در نهایت از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

او معتقد است که با وجود پتانسیل شگفت‌انگیز این حوزه، مقاومت جامعه پزشکی مانع از شکوفایی بسیاری از این نوآوری‌ها می‌شود. برای پرداختن به فناور‌‌ی‌های غیرتکنیکی، 320 صفحه کتاب ممکن است زیاد به نظر برسد، اما نثر «توپول» ستایش برانگیز است. «سیدارتا موکرجی»، نویسنده پزشک می‌نویسد: «تجزیه و تحلیل توپول ما را به خط مقدم پزشکی می‌کشاند و چشم‌اندازی دلهره‌آور را برای ما به ارمغان می‌آورد. او موفق می‌شود این داستان را با زبانی ساده و شفاف بازگو کند که منجر به جذابیت بیشتر آن شده است».

ندای کوهستان (Mountains Echoed)

38 میلیون خواننده از سراسر جهان که کتاب «بادبادک باز» و «هزار خورشید تابان» را خریداری کرده‌اند، سرانجام می‌توانند نفس راحتی بکشند. «خالد حسینی» جدیدترین رمان خود را با نام «ندای کوهستان» در ماه مه 2013 منتشر کرد. داستان آخرین کتاب «حسینی» باز هم در افغانستان اتفاق می‌افتد و به موضوعات آشنای خانواده و تأثیرات شگفت‌انگیز گذشته می‌پردازد که همه این موضوعات ناگزیر خوانندگان را از نظر احساسی در هم می‌ریزند.

اما «ندای کوهستان» با آثار قبلی «حسینی» از این نظر متفاوت است که به زندگی سه نسل از مردم می‌پردازد و تجربیات امدادگران، والدین، کودکان، پزشکان و تاجران مواد مخدر را به تصویر می‌کشد. نیویورک تایمز، کتاب «ندای کوهستان» را «بهترین و هیجان‌انگیزترین» داستان او تاکنون معرفی کرده است.

دویدن با اسب سواران (Run with the horseman)

هنگامی‌که «فرل سمز» در اوایل سال 2013 در 90 سالگی درگذشت، ادبیات آمریکا یک داستان‌نویس بزرگ اهل جنوب را از دست داد. «سمز» که به همراه همسرش، «هلن»، در شهرستان «فایت» ایالت جورجیا طبابت می‌کرد، هشت کتاب نوشت. «دویدن با اسب‌سواران»، اولین کتاب «سمز» (چاپ شده در 60 سالگی او)، به جزئیات سوءاستفاده‌های مالی یک جوان شوخ‌طبع که در دوران رکود اقتصادی بزرگ می‌شود، می‌پردازد. داستان در واقع حکایتی است از دوران جوانی خود «سمز» در یکی از روستاهای ایالت جورجیا و اولین کتاب از سه کتابی است که درباره بزرگ شدن «آزبورن» نوشته شده است.

در سال 1991، «سمز» برای انتشار کتاب «زمانی که تمام دنیا جوان بود»، جایزه ادبی تانسند را دریافت کرد. اگر علاقه‌مند به داستان‌های عجیب و غریب جنوب هستید و شخصیت‌های متفاوت و پرطرفدار را دوست دارید، کتاب‌های «سمز» را به لیست خواندنی‌های خود اضافه کنید.

برش برای سنگ (Cutting for Stone)

دوقلوهای یتیم یک راهبه و یک جراح؛ یک مثلث عشقی پرشور. درام مرگ و زندگی در کشوری در آستانه انقلاب. اولین رمان «ورگیس» که در اتیوپی و شهر نیویورک اتفاق می‌افتد، آن‌قدر پر از رمز و راز، خیانت و احساسات است که باید با موسیقی متن همراه شود.

اگرچه قسمت‌های زیادی از داستان کتاب «برش برای سنگ» در اتاق عمل اتفاق می‌افتد، اما جنبه پزشکی آن، فقط داستان را غنی می‌کند. همان‌طور که نویسنده تحسین‌شده جان ایروینگ خاطرنشان می‌کند: «جزئیات پزشکی این کتاب خیره‌کننده است، اما هرگز بر جنبه‌های انسانی و روایی این رمان پویا و بلندپروازانه غلبه نمی‌کند».

چگونه ما آسیب می‌رسانیم (How We Do Harm)

کتاب «چگونه ما آسیب می‌رسانیم.»، روش‌های شکست خورده سیستم بهداشت و درمان ایالات‌متحده را محکوم کرده است. این کتاب پشت پرده انگیزه‌های مالی را نشان می‌دهد که می‌تواند منجر به مراقبت‌های نابرابر، غیرضروری و حتی مضر شود. «براولی»، متخصص سرطان و مسئول پزشکی و علمی انجمن سرطان آمریکا، موانع و ناهماهنگی‌هایی را که بین سیستم مراقبت‌های بهداشتی ما و سیستم منطقی و مبتنی بر نتایج وجود دارد، نشان می‌دهد. همان‌طور که «دیوید ساتچر»، جراح سابق ایالات‌متحده می‌نویسد، «براولی با این کتاب، همه ما پزشکان، بیماران و جوامع را به چالش می‌کشد».

توهم (Hallucination)

از دیگر پزشکان نویسنده «الیور ساکس» است. او در حال حاضر پروفسور عصب‌شناسی در دانشکده پزشکی NYU است، «ساکس» به خاطر مجموعه‌های متعدد خود از پرونده‌های موردی که مناطق داخلی ذهن را کاوش می‌کند، مشهور است. «ساکس» در مجموعه‌های خود که شامل کتاب اصلی The Man Who Mistook His Wife for a Hat و An Anthropologist on Mars است، زندگی بیمارانی را توصیف می‌کند که در حال تلاش برای زندگی با بیماری‌های عصبی بی‌شماری از جمله سندرم تورت، اوتیسم، توهمات موسیقی، صرع، سندرم اندام فانتوم، اسکیزوفرنی و بیماری آلزایمر هستند.

در کتاب «توهم»، «ساکس» به بررسی علل اصلی محرومیت حسی، مسمومیت، بیماری یا آسیب‌هایی می‌پردازد که می‌توانند همه چیز را از دیدن لکه‌های رنگی گرفته تا تجربه خارج شدن روح از بدن ایجاد کنند و هم‌چنین تجربیات خود درباره استفاده از داروهای توهم‌زا را به اشتراک می‌گذارد.

بهترین نویسندگان - تعهد (The pledge)

«موکرجی» می‌گوید: «وقتی شروع به نوشتن این کتاب کردم، به سرطان به عنوان یک بیماری نگاه کردم، درست مانند نوشتن درباره شخصی خاص ... بنابراین این کتاب یک زندگینامه شد».

در این کتاب که برنده جایزه «پولیتزر» در سال 2011 است، سرطان آنتاگونیستی است که توسط تعدادی از قهرمانان از جمله دکتر سیدنی فاربر، مری لاسکر و تعداد بی‌شماری پزشک، محقق و سیاست‌گذار ایجاد شده است. بر اساس نقد «بوستون گلوب»، «این کتاب باید به موکرجی در کنار کارل ساگان، استفان جی گولد و استفان هاوکینگ به عنوان بزرگ‌ترین محققان عصر ما جایگاه شایسته‌ای بدهد».

Intern: a doctor’s initiation

«سن دیپ جوهر»، اکنون متخصص قلب و مدیر برنامه نارسایی‌های قلبی در مرکز پزشکی یهودی «لانگ آیلند» است و در کتاب Intern: a doctors initiation خود را در معرض بررسی موشکافانه‌ای قرار می‌دهد و صداقت وی نظرات مطلوبی را از سوی خوانندگان پزشک به دست آورده است.

دکتر «نوح رایزمن» در نقد خود برای The Lancet می‌نویسد: « سن دیپ جوهر، مانند بسیاری از ما، نه قدیس است و نه یک پیامبر در عرصه پزشکی. او کمی کنایه‌آمیز، کمی تلخ، کمی ساده‌لوح، کمی باهوش و گاهی احمق‌تر از بقیه است؛ به طور خلاصه، او «برای خود می‌نویسد که قهرمانی برای کارآموزی پزشکی است». دکتر «وینسنت لام» دیدگاه مشابهی را در نیویورک تایمز بیان کرده است: «داستانی که او در این کتاب بازگو می‌کند داستان یک ضدقهرمان است که مملو از عدم قطعیت، تردید و انزجار آشکار است و آن را هم برای خود و هم گاهی برای بیمارانش در نظر دارد».

When the air hits your brain: tales from neurosurgery

وقایع‌نگاری «ورتوسیک» درباره جراحی مغز و اعصاب، عمل جراحی مغز را تشریح می‌کند. جراح مغز و اعصاب نه خداست و نه جادوگر و همان‌طور که Publishers Weekly اشاره می‌کند، جراحی مغز اغلب خطرناک، آشفته و ناامید کننده به تصویر کشیده می‌شود. «ورتوسیک» در این کتاب به مواردی از جمله یک نوزاد مبتلا به تومور مغزی، یک فرد با بیماری فلج مغزی، یک زن باردار که از درمان امتناع می‌کند، یک سیاستمدار با گلوله‌ای در جمجمه و از همه مهم‌تر، به افرادی اشاره می‌کند که نفس می‌کشند ولی داستان‌های آن‌ها اغلب به خوبی به پایان نمی‌رسد.

در این کتاب، «ورتوسیک» تغییرات و پیشرفت شخصیت اصلی داستان خود را شرح می‌دهد. کتاب When the air hits your brain داستان تغییرات یک کارآموز ساده‌لوح را به یک جراح مغز و اعصاب روایت می‌کند.

پزشکان نویسنده - A case of need

در 23 جولای سال 2013 ، Open Road Integrated Media ، ده رمان اولیه‌ای را که « مایکل کرایتون » هنگام تحصیل در دانشکده پزشکی هاروارد در دهه 1960 نوشت، منتشر کرده است. گرچه « مایکل کرایتون» که در سال 2008 در 66 سالگی درگذشت، ممکن است بیشتر به خاطر پرفروش‌ترین کتاب‌های خود تحت عنوان «طلوع آفتاب»، «پارک ژوراسیک» و «افشاگری» شناخته شود ولی او در دورانی که در رشته پزشکی دانشجو بود، تعداد زیادی داستان هیجان‌انگیز نوشت.

بهترین نویسندگان - Rizzoi & Isles: Last to Die

خواب به چشم طرفداران «تس گریتسن» نمی‌آید. رمان‌های او حس تعلیق زیادی دارند و خوانندگان اگر تا صفحه آخر کتاب را مطالعه نکنند، خوابشان نمی‌برد. «گریتسن» که یک متخصص داخلی بود نوشتن را در مرخصی زایمان خود آغاز کرد و اولین رمان خود را در سال 1987 منتشر کرد.

از آن زمان، او 24 رمان دیگر از جمله ده رمان هیجان‌انگیز از مجموعهRizzoli & Isles را منتشر کرده است. مجموعه تلویزیونی TNT بر اساس این مجموعه کتاب ساخته شد که درباره کارآگاه ویژه قتل، «جین ریزولی» و پزشکی به نام «مورا ایلز» است. آخرین رمان «گریتسن»، Last to Die، بر تلاش‌های ریزولی برای محافظت از یک پسر یتیم در برابر یک قاتل روانی متمرکز است.

The checklist Manifesto: How to get things right

در ظاهر، به نظر می‌رسد که آخرین کتاب «اتول گاوند» قصیده‌ای است برای پیش پاافتاده‌ترین ابزار کنترل کیفیت که می‌تواند تهیه و تنظیم یک چک‌لیست باشد. اما آثار «گاوند» که کتاب قبلی‌اش به نام ، A Surgeon's Notes on an Imperfect Science ، نامزد نهایی جایزه ملی کتاب 2002 شد، به گونه‌ای نیست که به نظر می‌رسد.

همان‌طور که «مالکوم گلدول»، نویسنده پرفروش در نقد آمازون خود خاطرنشان می‌کند: «سال‌هاست که کتابی را به قدرتمندی و تأمل‌برانگیزی این کتاب نخوانده‌ام». نیویورک‌تایمز نیز به همان اندازه مشتاق بود و نوشت: «در عصر پیچیدگی‏های فناوری، جایی که نادیده گرفتن ابتدایی‌ترین مراحل کار بسیار آسان است و نادیده گرفتن حتی یک مرحله، می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد، یک کار ساده مانند نوشتن لیست کارها می‌تواند تفاوت اساسی ایجاد کند».

پی‌نوشت: در این متن اسامی خاص زیادی وجود دارد. به دلیل اینکه بسیاری از این کتاب‌ها به فارسی ترجمه نشده‌اند برای جستجوی دقیق‌تر اسامی نویسندگان و اسامی کتاب‌ها پیشنهاد می‌شود از متن اصلی استفاده کنید.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: