سندرم روپوش سفید چیست؟

Blog Single

سندرم روپوش سفید منجر به ‌نوعی فشارخون ناپایدار می‌شود که در آن فشارخون از حد نرمال بالاتر است. این فشارخونِ بالا در محیط درمانی تجربه می‌شود و معمولاً ناشی از اضطرابی است که مراجع هنگام حضور در کلینیک تجربه می‌کند. در تعریفی مشابه، سندرم روپوش سفید که فشارخون روپوش سفید هم نامیده می‌شود حاکی از آن است که تعدادی از بیماران در مطب فشارخون بالا دارند و در معاینه‌ی خارج از مطب یا محیط پزشکی فشارخون پایین‌تر یا نرمال دارند.

با توجه به اینکه تشخیص فشارخون معمولاً مساوی با درمان دارویی تا پایان عمر است لذا تشخیص صحیح فشارخون بسیار مهم است. سندرم روپوش سفید تنها نشانه‌ای از اضطراب میان درمانگر-پزشک نیست بلکه می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات سلامتی باشد. در ادامه همراه مداریو باشید تا با جزییات بیشتری از سندرم روپوش سفید آشنا شوید.

پرفشاری خون روپوش سفید در برابر فشارخون بالا

پرفشاری خون روپوش سفید در مراجع با پزشک یا مراقبت‌های درمانی رخ می‌دهد و در موقعیت‌های دیگر تجربه نمی‌شود. حدود 15 تا 30 درصد افرادی که در محیط درمانی فشارخون بالا دارند به دلیل سندرم روپوش سفید است. از سوی دیگر برخی افراد که فشارخون بالا دارند در محیط درمانی فشارخونشان بالا نیست که این حالت متضاد، فشارخون ماسکه masked hypertension یا فشارخون مخفی نامیده می‌شود.

خطرات تجربه سندرم روپوش سفید

بیشتر مردم در مواجهه با دکتر یا درمانگر کمی اضطراب را تجربه می‌کنند. این اضطراب باعث افزایش میزان فشارخون می‌شود. سندرم روپوش سفید،‌ فشارخون را موقتی بالا می‌برد. برخی از پزشکان پرفشاری روپوش سفید را نشانه‌ای از آمادگی فرد برای ابتلا به پرفشاری خون خطرناک می‌دانند. در پژوهشی نتایج نشان داد که افرادی که سندرم روپوش سفید را تجربه می‌کنند بیشتر احتمال تجربه

  • حمله قلبی
  • سکته
  • نارسایی قلبی

و سایر بیماری‌های قلبی عروقی را دارند.

در مطالعه‌ای دیگر نتایج نشان داد که بین بیماری‌های قلبی و سندرم روپوش سفید ارتباط مثبت وجود دارد. به همین دلیل، شناخت این مشکل و تصمیم‌های درمانی بسیار مهم است. علاوه بر سندرم روپوش سفید، برخی افراد در موقعیت‌های خاصی مانند محیط کاری و شرایط اورژانسی فشارخون بالایی را تجربه می‌کنند. اگرچه بعد از این موقعیت‌ها فشارخون به حد نرمال برمی‌گردد ولی باید مورد توجه قرار بگیرند. افزایش موقتی فشارخون چه به دلیل رویارویی با پزشک باشد چه به دلیل عواملی غیر از پزشک می‌تواند به قلب آسیب بزند.

مبارزه با سندرم روپوش سفید: اینگونه به بیمار کمک کنید

  • عجله نکنید

اگر متوجه شدید بیمار نگران است یا اضطراب دارد حتماً کمی صبر کنید تا آرام شود.

  • محیط را تغییر دهید

گاهی اوقات فشارخون بیمار در تریاژ یا اورژانس گرفته می‌شود. شلوغی این محیط‌ها بعضی از مراجعین را دستپاچه و نگران می‌کند. شرایطی فراهم کنید تا فرد در منطقه‌ای آرام و دور از دیگران باشد تا اندازه‌گیری دقیق‌تری انجام شود.

  • روش‌های کاهش استرس را بشناسید

شناخت برخی از روش‌های کاهش استرس به کاهش فشارخونِ ناشی از روپوش سفید کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، از او بخواهید نفس عمیق بکشد.

  • مکالمه را تغییر دهید

با بیمار حرف بزنید ولی نیازی نیست حتماً این صحبت در مورد بیماری باشد. شاید یک شوخی کوچک وضعیت مراجع را آرام‌تر کند.

در ایران و در پژوهش عصاره و همکاران نتایج نشان داد که «اثر وایت کت» به میزان قابل‌توجهی در بین بیماران مشاهده‌شده است و باید به این امر در شروع درمان و تغییرات درمانی توجه شود. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که حضور پرستار در منزل و برآورد فشارخون توسط او می‌تواند در برطرف کردن «اثر وایت کت» مفید باشد.

منبع: healthline

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: