بیمارستان ایدئال چگونه خواهد بود؟

Blog Single

اگر تخیل خود را آزاد بگذارید آینده‌ی بیمارستان‌ها را چگونه تصور می‌کنید؟ دستگاه‌های بزرگ پیشرفته، پزشکانی در حال تجزیه‌ و تحلیل داده‌های دستگاه‌های بیماران، نمایشگرهای ال‌ای‌دی که با استفاده از فناوری تشخیص چهره به بازدیدکنندگان خوشامد می‌گویند، ویزیت مجازی بیمار و ربات‌هایی که عمل جراحی را انجام می‌دهند. کارشناسان نیز تقریباً همین ایده را دارند.

نکات زیر در مورد بیمارستان ایدئال ممکن است زیادی آرمانی یا حتی ساده‌لوحانه به نظر برسند؛ با این ‌حال، هر یک از آن‌ها قبلاً در بیمارستانی در جهان اجرا شده است که ثابت می‌کند که خیال‌بافی نیست. در ادامه همراه مداریو بمانید تا با ویژگی‌های بیمارستان ایدئال در اینده آشنا شوید.

  1. بدون کاغذ است

بله. از اینجا شروع می‌شود. ذخیره‌ی داده‌های بیمار روی کاغذ به ‌اندازه‌ی خود علم پزشکی قدمت دارد. اکنون زمان خلاصی کامل از کاغذ است. در بیمارستانی کارآمد جایی برای کاغذ و دست‌نوشته وجود ندارد و این پایان نسخه‌های ناخوانای پزشکان است. حذف سوابق و پرونده‌های کاغذی شدنی است. به‌ عنوان‌ مثال، بیمارستان بدفوردشایر (Bedfordshire) از یک سیستم مدیریت اسناد الکترونیکی برای مدیریت سوابق بیمار، دیجیتالی کردن سوابق کاغذی و در نتیجه افزایش امنیت اطلاعات بیمار استفاده کرده است.

جاش چندلر، معاون بخش آی‌تی این بیمارستان توضیح داد که «در بخش خدمات اطفال فضایی وجود داشت که دورتادور آن نیمکت بود. این فضا همیشه به‌طور کامل در اشغال یادداشت‌های مربوط به بیماران در همان روز بود. آن فضا الان کاملاً خالی است زیرا همه‌ی این یادداشت‌ها از طریق رایانه قابل‌دسترسی است».

  1. به خانه‌های بیماران متصل است

یک بیمارستان ایدئال تلاش می‌کند بیمارانش وقت هرچه کمتری را داخل دیوارهای آن بگذرانند. محل درمان و همین‌طور محل تشخیص و محل توان‌بخشی باید منزل بیمار باشد. اولین و مهم‌ترین چیزی که برای دستیابی به این هدف لازم است داشتن اتصال اینترنتی است. کارکنان و داده‌ها باید با بیمارستان و خانه‌های بیماران در ارتباط باشند. در بیمارستانی که در بخش‌های خود اینترنت فایوجی و وای‌فای دارد داده‌ها سریع‌تر از افراد جابجا می‌شوند.

یکی از اولین بیمارستان‌های مجهز به فایوجی در جهان، مرکز مراقبت‌های سلامت کهنه سربازان در پالو آلتو کالیفرنیا است که در فوریه سال 2020 افتتاح شد. در هنگام راه‌اندازی، سخنگوی بیمارستان اظهار داشت که «پزشکان و ارائه‌دهندگان مرکز درمانی کهنه سربازان در حال حاضر از واقعیت مجازی برای درمان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه و هدایت دستگاه‌های اسکلت بیرونی جهت کمک به سربازان آسیب‌دیده‌ی نخاعی بهره می‌برند- هر دوی آن‌ها می‌توانند با کمک فناوری‌های در حال رشد توسعه یابند».

علاوه بر این، با همه‌گیری کووید، این تیم متوجه شد که این سیستم فرصتی را فراهم آورده تا افرادی را که قرار است از هم فاصله داشته باشند در یک محیط مجازی گرد هم آورد و آن‌ها را قادر به تعامل جمعی کند.

  1. هدفمند طراحی شده است

سازمان طراحی غیرانتفاعی ان‌اکس‌تی هلث (NXT Health) در پروژه‌ی «اتاق بیمار 2020» خود به دنبال طراحی اتاق‌های بیمارستانی آینده‌ است. اتاق بیمار 2020 یک پروژه‌ی الهام‌بخش و موفق است که با کمک طراحان و متخصصان مراقبت‌های سلامت و با هدف بهبود تجربه‌ی بیمار و بهینه‌سازی مراقب ساخته‌شده است. این اتاق دارای طراحی ساده و کارآمد، بیمار محور، محل کار قابل جابجایی در کنار تختخواب و همچنین ویژگی‌های ایمنی مختلفی است.

  1. از طراحی بیمار استفاده می‌کند

بیمارستان ایدئال توسط بیماران طراحی‌شده است. این دقیقاً همان کاری است که پروفسور استفان برگه انجام داد. او طراحی کل دپارتمان خود را بر اساس کتاب «راهنمای آینده پزشکی» که پیشنهادهای بیماران را پوشش می‌دهد، تغییر داد. معلوم شده که بیماران خواهان ساده‌ترین چیزها مانند حریم خصوصی بیشتر و اطلاعات بیشتر هستند. از آنجایی ‌که طراحی بیمارستان به طور مستقیم بر نحوه‌ی مراقبت از بیماران و در نهایت نحوه‌ی بهبودی آن‌ها تأثیر می‌گذارد، طراحی این مؤسسات نیز باید تغییر کند. این فضاها باید به فراهم آوردن بهترین تجربه‌ی ممکن برای بیمار کمک کنند، باید دلسوزانه باشند و حتی باید استرس بیماران را کاهش دهند. چه کسی بهتر از خود بیماران می‌داند که چگونه می‌توان یک اتاق بیمارستانی انسان‌محور خلق کرد؟

  1. فضاهای ویژه‌ای برای پزشکی از راه دور دارد

کووید-19 نگاه ما به مفهوم بهبودی را به طور کلی تغییر داده است. این همه‌گیری به ما کمک کرد تا دریابیم که چه‌ کارهایی را می‌توان از دور و با کارایی بسیار بیشتر انجام داد. پزشکی از راه دور ظهور کرد و پیروز شد و حتی با از بین رفتن همه‌گیری نیز با ما خواهد ماند. این واقعیت که بیماران در واقع نیاز مراجعه به بیمارستان/کلینیک ندارند و پزشکان نیز لزوماً نیازی به ملاقات حضوری با آن‌ها ندارند، باعث کاهش استرس و اتلاف وقت شده است. به‌ عنوان ‌مثال، در برنامه‌ی مانیتورینگ از راه دور پس از جراحی در مرکز درمانی یوسی‌ال‌ای هلث (UCLA Health)، نظارت از راه دور بر بیماران نتیجه‌ی خوبی داشته است. برنامه‌ی سلامت قلبی از راه دور این مرکز برای بیمارانی است که تحت عمل جراحی قلب قرار می‌گیرند. در این برنامه بیماران هنگام خروج از بیمارستان یک کیت سلامت از راه دور قلبی دریافت می‌کنند. این فناوری می‌تواند داده‌های سلامتی مهم را از طریق اینترنت برای کارکنان مرکز ارسال کند و بیماران نیز می‌توانند با استفاده از تبلت موجود در کیت با پزشکان خود تماس بگیرند.

در طراحی باید فضاهای اختصاصی مشاوره‌ی از راه دور با دستگاه‌ها، اتصال اینترنت، لامپ‌ها و پس‌زمینه‌ی بیمارستانی قابل قبول برای ویدیو را در اختیار پزشکان قرار دهد.

  1. مکان‌هایی برای استراحت پرسنل درمانی دارد

رفاه و آسایش پرسنل مراقبت‌های سلامت نیز طی همه‌گیری کووید در معرض دید همگان قرار گرفت و بیمارستان‌ها به‌ طور کلی از این لحاظ دچار کمبود بودند. حتی زمانی که همه‌گیری وجود ندارد بیمارستان باید فضاهای استراحت، یعنی اتاق‌های مشترک مجهزی را برای پرسنل خط مقدم درمان فراهم کند. فشار فیزیکی و روانی روی این افراد به‌قدری زیاد است که بیمارستان‌ها موظف‌اند فرصتی برای تجدید نیروی آن‌ها فراهم کنند. بیمارستان ایدئال باید یک مرکز سلامتی برای بیماران و پرسنل درمانی باشد.

  1. مسئله‌ی خستگی از آلارم را حل می‌کند

کلینیک‌ها و بیمارستان‌های امروزی فناوری محور هستند و بیمارستان‌های آینده فناوری‌های بسیار بیشتری خواهد داشت. همه‌ی این دستگاه‌ها دارای سیستم هشدار مخصوص به خود هستند؛ بنابراین مراقبان می‌توانند حساسیت خود را نسبت به علائم هشداری که در کل روز از دستگاه‌های بی‌شماری پخش می‌شوند از دست بدهند. در هر روز و به ازای هر تختخواب 187 زنگ آلارم زده می‌شود. 72 تا 99 درصد از این آلارم‌ها کاذب است. در نتیجه بروز خستگی از آلارم قابل درک است. پزشکان به راحتی در معرض ریسک نادیده گرفتن آلارم‌های مهم قرار می‌گیرند که حتی ممکن است به قیمت جان کسی تمام شود. هوش مصنوعی می‌تواند راه‌حلی برای این مسئله باشد: محققان هوش مصنوعی راه‌حلی برای کمک به پزشکان و مراقبان در کنار آمدن با اورلود شنوایی ایجاد کرده‌اند.

در مقاله‌ای که در سال 1932 در مورد توصیف بیمارستان ایدئال آینده نوشته شده، نویسندگان معتقد بودند که نیازی به تغییر اساسی در بیمارستان نیست. شاید آن موقع نیازی نبود؛ اما مطمئناً امروز هست. با استفاده‌ی روزافزون از دیجیتالی شدن، هوش مصنوعی، سایر فناوری‌ها و همچنین پیشرفت توانمندسازی بیمار، تقاضا و انتظارات از بیمارستان‌ها به‌سرعت و به‌طور اساسی تغییر می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: