نسخه‌نویسی الکترونیکی در اروپا: تجربه‌ای مثبت یا منفی

Blog Single

کشورهای اروپایی پیشرو در نسخه‌نویسی الکترونیکی، دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند هستند که از 2013، حداقل 80 درصد نسخه‌هایشان الکترونیکی نوشته‌ شده است. بر اساس تخمین سیستم سلامت ملی انگلستان، از 2013 تا 2016، نسخه‌نویسی الکترونیکی باعث شده 130 میلیون یورو از هزینه‌های نظام سلامت کاسته شود. از مزایای اصلی نسخه‌نویسی الکترونیکی، کاهش خطاهای پزشکی است.

در سوئد، آمار خطای نسخه‌نویسی 15 درصد کاهش‌ یافته است. علاوه بر کاهش خطا، دسترسی به داروهایی که زمان مصرف در آن‌ها اهمیت دارد، آسان‌تر می‌شود. برای مثال، میزان دسترسی به داروهای اورژانسی ضد بارداری در استونی با استفاده از نسخه‌های الکترونیکی افزایش‌ یافته است.

میزان پایبندی بیماران به مصرف دارو نیز قابل‌ پیگیری خواهد بود که در تدوین سیاست‌های تشویق به پایبندی به سیاست‌گذاران کمک می‌کند. در امریکا، میزان پایبندی به اولین نسخه الکترونیکی تجویزشده 10 درصد افزایش داشته که میزان بستری مجدد در بیمارستان را کاهش داده است.

نسخه‌نویسی الکترونیکی مزایای اجتماعی نیز دارد. در 2016، 92 درصد بیماران در استونی و 85 درصد بیماران در سوئد از خدمات نسخه‌نویسی الکترونیکی رضایت داشتند. گرچه، میزان رضایت بیماران مبتنی بر بهبود ارائه خدمات است. برای مثال، در انگلستان، بیماران از اینکه مجبور بودند یک داروخانه مشخص را برای تحویل دارو انتخاب کنند، ناراضی بودند.

بر اساس گفته‌های پزشکان سوئدی، با نسخه‌نویسی الکترونیکی هر روز 30 دقیقه در وقت آن‌ها صرفه‌جویی می‌شود. از نظر پزشکان انگلیسی، بهترین مزیت نسخه‌نویسی الکترونیکی، آسان‌تر شدن نوشتن نسخه‌های تکراری است. استفاده از این ابراز از نظر توزیع‌کنندگان دارو باعث مدیریت بهتر انبار و کاهش حجم کارهای اداری می‌شود. 55 درصد داروخانه‌های سوئد عنوان کرده‌اند که زمان کمتری برای تحویل دارو به هر بیمار صرف می‌شود.

منبع: hiqa

با دوستانتان به اشتراک بگذارید: