پرونده الکترونیکی سلامت یا پرونده الکترونیکی پزشکی کدام بهتر است؟

Blog Single

پرونده الکترونیکی پزشکی (Electronic Medical Record) زیرمجموعه‌ای از پرونده الکترونیکی سلامت (Electronic Health Record) است. این دو واژه به‌جای هم زیاد استفاده می‌شوند اما باید بدانیم که در دنیای نرم‌افزاری تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد. مهم‌ترین تفاوت این است که پرونده الکترونیکی پزشکی ایستا است یعنی داده‌ها فقط برای یک مطب یا کلینیک کاربرد دارد و زمانی که بیمار به پزشک دیگری مراجعه کند سوابق پزشکی او به‌صورت پراکنده در مکان‌های مختلف وجود دارد. پرونده الکترونیکی سلامت، اطلاعات را در طی زمان و در مکان‌های درمانی مختلف گردآوری می‌کنند؛ همچنین امکان اشتراک‌گذاری داده‌ها به‌ راحتی با دیگر مراکز درمانی وجود دارد.

پرونده الکترونیکی سلامت، قابلیت ثبت سوابق دیجیتالی اطلاعات سلامت که شامل سابقه پزشکی گذشته، علائم حیاتی، یادداشت‌های پیشرفت، تشخیص‌ها، داروها، آلرژی‌ها، داده‌های آزمایشگاهی و گزارش‌های تصویربرداری را دارد. همچنین حاوی اطلاعات مرتبط مانند اطلاعات بیمه و اطلاعات دموگرافیک است.

قدرت پرونده الکترونیکی سلامت نه تنها در داده‌هایی است که شامل می‌شود، بلکه در نحوه به اشتراک‌گذاری آن‌ها نهفته است. پرونده الکترونیکی سلامت باعث می‌شود که اطلاعات سلامت بلافاصله در اختیار پزشکان مجاز در سراسر درمانگاه‌ها و سازمان‌های بهداشتی قرار گیرد و به آن‌ها در اطلاع‌رسانی تصمیم‌های بالینی و هماهنگی‌های مراقبتی کمک می‌کند. پرونده الکترونیکی سلامت را می‌توان با همه پزشکان و سازمان‌هایی که در امر مراقبت از بیمار دخالت دارند مانند آزمایشگاه‌ها، متخصصان، مراکز تصویربرداری، داروخانه‌ها، مراکز اورژانس، کلینیک‌های مدرسه و محل کار به اشتراک گذاشت.

EMR

EHR

پرونده الکترونیکی پزشکی

پرونده الکترونیکی سلامت

ثبت دیجیتال داده

*

*

امکان بررسی پرونده توسط چند پزشک

*

امکان اشتراک‌گذاری داده

*

یادآوری برنامه‌های درمانی تجویزشده برای بیماران

*

*

امکان مطالعه طولی مشکلات بیماران

*

ثبت تاریخچه درمانی و دارویی در مطب

*

*

امکان اتصال به سازمان‌های سلامت-محور مانند بیمه سلامت

*

سابقه پزشکی، دارویی و بیماری در مطب، کلینیک و بیمارستان

*

کاهش زمان پردازش صورت‌حساب

*

*

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: