لیستی از بهترین فیلم هایی که پزشکان باید ببینند

Blog Single

یکی از رایج‌ترین راه‌های گذراندن اوقات فراغت تماشای فیلم است. در دنیای گسترده فیلم و سریال‌های متنوع، تماشای برخی از فیلم‌‌ها با مضمون پزشکی و درمان می‌تواند برای درمانگران جذاب باشد. در ادامه لیستی از بهترین فیلم‌ها با مضمون درمان و پزشکی آمده است.

هشدار اسپویل (لودادن فیلم) در این متن وجود دارد.

بهترین فیلم ها - سرایت (Contagion)

بازیگران: مت دیمن، کیت وینسلت و جود لاو

کارگردان: استیون سودربرگ، 2011

در این تریلر پزشکی، محققان و دست‌اندرکاران بهداشت و درمان عمومی برای شناسایی و مهار یک ویروس مهلک قابل سرایت از طریق هوا و ایجاد واکسن برای مقابله با آن در حال تلاش هستند. این فیلم با بازیگران ستاره‌ای نظیر «مت دیمون»، «ماریون کوتیار»، «لارنس فیشبرن» و «جود لاو»، تأثیر یک بیماری همه‌گیر را بر نظم اجتماعی بررسی می‌کند. فیلم‌نامه‌نویس این اثر سینمایی، «اسکات زد برنز»، با نمایندگان سازمان بهداشت جهانی و متخصصان برجسته پزشکی مشورت کرد و دانشمندان صحت روند داستان این فیلم را از نظر علمی تأیید کردند. دکتر«آووتر» می‌گوید: «سرایت» یک فیلم بزرگ درباره بیماری‌های عفونی است که کار علمی معتبری را به تصویر کشیده است و درحالی‌که شما را سرگرم می‌کند به بررسی نحوه واکنش انسان‌ها در بحران‌ها می‌پردازد.

آخرین پادشاه اسکاتلند (The Last King of Scotland)

بازیگران: فارست ویتاکر، جیمز مک آووی

کارگردان: کوین مک دونالد، 2006

«فارست ویتاکر» به جای کاراکتر دیکتاتور اوگاندا، «عیدی امین» بازی می‌کند و این نقش‌آفرینی افتخارات متعددی از جمله جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورده است. «جیمز مک آوی» نقش «نیکلاس گاریگان»، یک پزشک اسکاتلندی تازه فارغ‌التحصیل شده را بازی می‌کند که در کلینیک مبلغین اوگاندا کار می‌کند و مورد توجه «امین» قرار می‌گیرد. «امین» از «گریگان» دعوت می‌کند تا پزشک شخصی او شود و سیستم درمان اوگاندا را مدرن و به روز کند. «گریگان» در ابتدا فکر می‌کند «امین» با قصد و نیت خیر می‌خواهد چنین کاری را انجام دهد ولی در نهایت گرفتار بازی‌های دیکتاتورمآبانه او می‌شود. دکتر «اوورتر» می‌گوید: «اجراهای فوق‌العاده بازیگران این فیلم به مخاطبان این هشدار را می‌دهد که هیچ‌گاه به فکر کمک به یک دیکتاتور نیفتند. البته اگرچه روایت فیلم تخیلی است، اما به طور کلی با «عیدی امین» و وضعیت سیاسی اوگاندا در آن زمان مطابقت دارد.

مش (MASH)

بازیگران: دونالد ساترلند، الیوت گولد، تام اسکریت، سالی کالرمن

کارگردان: رابرت آلتمن، 1970

کدام مجموعه فیلم برای پزشکان بدون نام بردن از فیلم MASH کامل خواهد بود؟ این کمدی سیاه، روایتگر زندگی بخشی از کارکنان یک بیمارستان صحرایی در جنگ کره است که با دستمایه‌ای از طنز، روزهای تلخ و پر از درد پزشکان را به تصویر می‌کشد. به قول دکتر «اوورتر» چه چیزی بهتر از یک فیلم پزشکی طنز و کمی نوشیدنی می‌تواند تلخی جنگ را بزداید؟ در این فیلم جراحانی مانند «هاکی پیرس» (با بازی ساترلند)، «دوک فارست» (با بازی اسکریت) و «ترپر جان» (با بازی گولد) که روزگار خود را با رسیدگی به زخمی‌شدگان در جنگ سپری می‌کنند، به وسیله یک سری داستان‌های «غیر جنگی» روحیه خود را حفظ می‌کنند. با وجود اینکه جنگ کره در این فیلم صوری است، با این حال این فیلم، در زمان جنگ ویتنام مخاطبان زیادی پیدا کرد.

بیمارستان (The Hospital)

بازیگران: جورج سی. اسکات، دیانا ریگ، بارنارد هیوز

کارگردان: آرتور هیلر، 1971

دکتر «هربرت بوک» (با بازی اسکات) رئیس بیمارستانی بزرگ در شهر نیویورک است. زندگی شخصی او رو به زوال است چراکه همسرش را ترک کرده و از پسر «مائوئیست» بی‌خبر است. او زیاد نوشیدنی‌ الکلی می‌نوشد و خیال خودکشی دارد. بیمارستان محل کار او نیز کاملاً بی‌نظم و به هم ریخته است. همان‌طور که «بوک» می‌گوید: «بی‌کفایتی در بیمارستان بیداد می‌کند.» آمار فوتی‌هایی که بر اثر تشخیص اشتباه پزشکی جان خود را از دست داده‌اند، رو به افزایش است. در همین حین «باربارا دراموند» (با بازی ریگ) وارد داستان می‌شود، او یک پرستار قدیمی است که با پدرش در قبیله‌ای در هند زندگی می‌کند. داستان‌هایی که «بوک» و «دراموند» به اشتراک می‌گذارند فیلم را از سطح معمولی به سطح بالاتری می‌برد و هرج و مرج داخلی بیمارستان نشان‌دهنده یک مشکل اجتماعی گسترده‌تر است که در آن جان مردم نادیده گرفته می‌شوند.

فیلم هایی برای پزشکان - شباهت کامل (Dead Ringer)

بازیگران: جرمی آیرونز، ژنوویو بوژولد

کارگردان: دیوید کرونن برگ، 1988

دکتر «اوورتر» می‌گوید: «این اثر با بهترین بازی در ژانر محدود فیلم‌های ترسناک پزشکی، با بازی استادانه «جرمی آیرونز»، یکی از بهترین فیلم‌ها است». دوقلوهای «بورلی» و «الیوت مانتل» (با بازی آیرونز) متخصص زنان و زایمان هستند و در حرفه خود مهارت بالایی دارند، آن‏ها به واسطه کاری که دارند به راحتی با زنان رابطه برقرار می‌کنند. «الیوت» زنان را اغوا می‏کند و سپس به برادر خجالتی خود اجازه می‌دهد تا او هم با همان زن وارد رابطه شود. روزی بازیگر زن معروفی به نام «کلر نیوو» (بوژولد) به دلیل مشکل ناباروری وارد کلینیک آن‏ها می‏شود و «بورلی» عاشق او می‏شود و به همین دلیل از برادرش فاصله می‏گیرد و به سمت مواد مخدر و الکل روی می‌آورد. دکتر «اوورتر» می‏گوید: «این فیلم براساس داستان واقعی دوقلوهایی است که در شهر نیویورک متخصص زنان و زایمان بوده‏اند.»

جرم‌ها و بزهکاری‌ها (Crimes and Misdemeanors)

بازیگران: مارتین لندوا، کلر بلووم

کارگردان: وودی آلن

در این فیلم فلسفی و اخلاقی از «وودی آلن»، یک چشم‌پزشک به نام دکتر «جودا روزنتال» (با بازی لاندو) که یکی از برجسته‌ترین افراد جامعه است، خود را فردی قابل اعتماد و اخلاقی می‌داند. با این حال، هنگامی‌که معشوقه‌اش (آنجلیکا هیوستون) او را تهدید می‌کند که رابطه پنهانی‌شان را برای همسرش (بلوم) فاش می‌کند، او به‌راحتی دست به یک عمل جنایت‌کارانه می‌زند. داستان فرعی این فیلم را «وودی آلن»، «میا فارو» و «آلن آلدا» پیش می‌برند و به فیلم جلوه طنز می‌دهند، اما جنبه پررنگ این فیلم جنایتی است که «رزنتال» با وجود آموزه‌های اخلاقی پدرش و اعتقادات مذهبی خود مرتکب می‌شود.

معرفی بهترین فیلم ها - یادگاری (Memento)

بازیگران: گای پیرس، کری- آن موس، جو پانتولیانو

کارگردان: کریستوفر نولان، 2000

یک بازپرس اسبق بیمه (پیرس) حین درگیری با مردی که به همسرش تجاوز کرده و او را کشته‏ است، آسیب می‌بیند و ضربه‌ای به سرش وارد می‌شود که باعث می‌شود توانایی‏اش را برای‏ یادآوری خاطرات کوتاه‌مدت از دست بدهد. مغز او توانایی شکل‌گیری خاطرات جدید را از دست داده و درحالی‌که سعی می‌کند بفهمد چه اتفاقی افتاده است، خاطرات هر روزش با خوابیدن از بین می‌رود. او مجبور است برای یادآوری اینکه چه کسی خوب است و چه کسی بد است، روی کاغذ و روی بدن خود اسامی اشخاص را یادداشت کند. تماشای این فیلم درحالی‌که جذاب است، چالش‌برانگیز هم هست، زیرا دیدگاه شخصی را نشان می‌دهد که نمی‌تواند به یاد بیاورد چه اتفاق‌هایی افتاده است. نیمی از فیلم سیاه‌وسفید است. نیمی رنگی است. نکته فیلم در این است که قسمت سیاه و سفید رویدادها را به ترتیب زمانی به تصویر می‌کشد و بخش رنگی رویدادها را به ترتیب معکوس زمانی نشان می‌دهد. این فیلم قطعاً بدون نقص و گیرا است و تصویری خوب از فراموشی کوتاه‌مدت را ارائه می‌دهد.

فیلم هایی برای پزشکان - ارواسمیت (Arrowsmith)

بازیگران: رونالد کلمن، هلن هیز

کارگردان: جان فورد، 1931

این فیلم در نهایت این سؤال را مطرح می‌کند که «آنچه را که فکر می‌کنید درست است، تا کجا می‌خواهید انجام دهید؟» «آروسمیت» (کلمن) که تازه از دانشکده پزشکی فارغ‌التحصیل شده و مایل به انجام تحقیق و پژوهش است، در نهایت به عنوان یک پزشک محلی در شهر کوچک همسرش، مینه‌سوتا، مشغول به طبابت می‌شود. او در این شهر با سختی‌ها و مسئولیت‌های زیادی روبه‌رو می‌شود، با این حال، برای گاوهای بیمار دارویی تولید می‌کند تا حدودی به آرزوی انجام تحقیقات او جامه عمل می‌پوشاند. ولی پس از مدتی برای درمان بیماری طاعون به شهری دور فرستاده می‌شود؛ با این حال، عقب‌ماندگی‌ و بیماری‌های شایع، همسر، ازدواج او و در نهایت رویکرد وی به تحقیقات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این فیلم از رمان «سینکلر لوئیس» برنده جایزه پولیتزر ادبی اقتباس شده است.

انترن‌ها نمی‌توانند پول بگیرند (Internes Can't Take Money)

بازیگران: باربارا استنویک، جوئل مک کری

کارگردان: آلفرد سانتل، 1937

این اولین حضور پزشک افسانه‌ای دکتر «کیلدار» در یک فیلم است و به مخاطب می‌گوید که یک پزشک باید چگونه باشد. «جیمی کیلدار» (با بازی مک کریا) بیوه‌ای به نام «جانت هیلی» (با بازی استنویک) را در بیمارستان نیویورک درمان می‌کند. مدتی بعد، «کیلدار» در بار مجدداً با «جانت» برخورد می‌کند و متوجه می‌شود که او از یک گانگستر به نام «دان اینس» (با بازی استنلی ریجز) برای بازگشت دختر ربوده شده‌اش کمک خواسته است. «اینس» برای دادن اطلاعات 1000 دلار درخواست می‌کند و «جانت» قادر به پرداخت این پول نیست؛ در همین حین یکی از رئیسهای باند گانگستری به نام «هانلون» (لوید نولان)، با چاقو زخمی می‌شود و «جیمی» مجبور می‌شود برای نجات جان او جراحی اورژانسی انجام می‌دهد. یک متصدی بار برای نجات جان وی به «جیمی» هدیه‌ای 1000 دلاری می‌دهد. بعداً «جانت» سعی می‌کند این پول را بدزدد و باعث می‌شود «جیمی» ناامیدانه آنجا را ترک کند. او پول را به «هانلون» بازمی‌گرداند و توضیح می‌دهد که انترن‌ها برای کارهای درمانی که انجام می‌دهند، دستمزدی دریافت نمی‌کنند.

نه به عنوان یک غریبه (Not as a Stranger)

بازیگران: اولیویا دو هاویلند، رابرت میچام، فرانک سیناترا

کارگردان: استنلی کرمر، 1955

زندگی برای پزشکان همیشه سخت بوده است. «لوکاس مارش» (میچوم)، یک دانشجوی فقیر اما پرتلاش رشته پزشکی، با زنی مسن‌تر از خود به نام «کریستینا هدویگسون» (دو هاویلند) ازدواج می‌کند، زیرا می‌داند که این زن می‌تواند هزینه تحصیل او را بپردازد. این فیلم داستان زندگی «لوک» را درحالی دنبال می‌کند که او در پی رسیدن به کمال موفقیت است و همین موضوع زندگی شخصی او را پیچیده می‌کند و در نهایت درسی ویرانگر و دردناک به او می‌دهد. در طول داستان، او با یک زن ثروتمند (گلوریا گراهام) رابطه برقرار می‌کند و بهترین دوست او از دوران تحصیل در دانشکده پزشکی، «آلفرد بون» (سیناترا)، در رابطه او با زن ثروتمند مداخله می‌کند تا سعی کند ازدواج «لوک» را نجات دهد. در این داستان با «چارلز بیکفورد» پزشک قوی اما دلسوزی آشنا می‌شویم که نقش مهمی در زندگی «لوک» ایفا می‌کند. در سکانسی از این فیلم جراحی قلب باز نمایش داده می‌شود.

کودک در انتظار است (A Child Is Waiting)


بازیگران: برت لنکستر، جودی گارلند

کارگردان: جان کاساویتز، 1963

دکتر «متیو کلارک» (برت لنکستر) رئیس یک مؤسسه دولتی برای کودکان دارای معلولیت ذهنی است. «ژان هنسن» (جودی گارلند) به کارکنان این مرکز می‌پیوندد و رویکرد سختگیرانه «کلارک» در مورد آموزش را زیر سؤال می‌برد و معتقد است رفتار محبت‌آمیز چیزی است که بچه ها به آن احتیاج دارند. او به «روبن ویدیکومب» 12 ساله که والدین پس از جدایی از یکدیگر، او را رها کرده‌اند، علاقه‌مند می‌شود. اگرچه تلاش‌های «ژان» برای فراهم کردن امکان زندگی دوباره این پسر با والدینش اشتباه است، اما این تلاش‌ها به اتفاقات مثبتی منتهی می‌شود. اکثر دانش‌آموزانی که در این فیلم بازی کرده‌اند، بیماران واقعی بیمارستان دولتی Pacific در پومونا، واقع در کالیفرنیا بودند. دکتر «آفیت» می‌گوید: «وقتی این فیلم اکران شد، من 12 ساله بودم و در واقع همین فیلم الهام‌بخش من بود تا در آینده متخصص اطفال شوم.»

مرگ در ونیز (Death in Venice)

بازیگران: درک بوگارد، یورن اندرسون

کارگردان: لوچینو ویسکانتی، 1971

فیلم داستانی است از اشتیاق و خویشتنداری، در سال‌های همه‌گیری وبا. مرگ در ونیز با اقتباس رمانی از «توماس مان» ساخته شده است و روایتگر یک آهنگساز آلمانی قدیمی (با بازی بوگارد) است که با ترس از دست دادن انسانیت دست و پنجه نرم می‌کند. در سفر به ونیز، او شیفته یک پسر نوجوان، «تادزیو» (با بازی آندرسن) می شود که زیبایی و جوانی او را می‌ستاید. «تادزیو» احساساتی را در او برمی‌انگیزد که او فکر می‌کرد از بین رفته‌اند. او به پسر علاقه‌مند می‌شود، اگرچه آن‌ها هرگز تماس فیزیکی برقرار نمی‌کنند. گفته می‌شود کاراکتر این آهنگساز براساس شخصیت «گوستاو مالر» ساخته شده و از موسیقی او نیز در این فیلم استفاده شده است. دکتر «اوورتر» می‌گوید: «این فیلم پر از سکانس‌های باکیفیت و درخشان است.»

پول توجیبی (Small Change, or Pocket Money)

بازیگران: ژان فرانسوا استیونین، ویرجینی تونت، نیکول فلیکس

کارگردان: فرانسوا تروفو، 1976

زندگی و چالش‌های کودکان و انعطاف‌پذیری آن‌ها در این فیلم که نامزد دریافت جایزه گلدن‌گلوب برای بهترین فیلم خارجی زبان هم شده، به بهترین شکل به تصویر درآمده است. بسیاری از کودکانی که در این فیلم به جلوی دوربین رفته‌اند، بازیگران حرفه‌ای نبودند. با نزدیک‌شدن به پایان دوره مدرسه، برخی از درس‌های مهم زندگی برای برخی از دانش‌آموزان دبستانی آشکار می‌شود. این فیلم مجموعه‌ای از وقایع سرگرم‌کننده و گاه تکان‌دهنده زندگی را از دیدگاه کودکانی که سن آن‌ها از 2 هفته تا 14 سال متغیر است به تصویر می‌کشد. در واقع، «تروفو» با این فیلم درک عمیقی از دیدگاه کودکان را به نمایش می‌گذارد. دکتر «آفیت» این فیلم را «ادای احترام به شادی‌ها و مبارزات کودکان در هر سنی» می‌نامد و صحنه موردعلاقه خود را به این صورت شرح می‌دهد: «یک دختر جوان وانمود می‌کند که در اتاقش گیر افتاده است و از کسانی که زیر پنجره‌اش جمع شده‌اند کمک می‌خواهد و می‌گوید: «به من توجه کنید.»»

عشق (Amour)

بازیگران: ژان لویی ترینتینان، امانوئل ریوا، ایزابل هاپرت

کارگردان: مایکل هانیکی، 2012

دکتر «اوورتر»، Amour را یکی از فیلم‌های برجسته‌ای می‌داند که علیرغم مشکلات سلامتی و مراقبت‌های پزشکی، دوران پیری را به بهترین شکل به نمایش درمی‌آورد. زندگی یک زوج فرهیخته و مرفه که هر دو معلم بازنشسته موسیقی هستند و با هم رابطه‌ای عاشقانه دارند، به یکباره در دهه 80 زندگی، به واسطه بیماری زن خانه، دستخوش تغییر می‌شود. فیلم بیماری او و عوارض ناشی از آن را با جزئیات دردناک و با بازی فوق‌العاده «ریوا» و «ترینتینان» به تصویر می‌کشد.

بهترین فیلم ها برای پزشکان - استیو(Stevie)

بازیگران: گلندا جکسون، مونا واشبورن

کارگردان: رابرت اندرز، 1978

دکتر «اوورتر» می‌گوید: «حتی اگر به شعر علاقه‌مند نباشید، این فیلم فوق‌العاده که به موضوعاتی نظیر تنهایی، شقاوت، وفاداری و مرگ می‌پردازد، نظر شما را جلب خواهد کرد.» «گلندا جکسون» در نقش «اسمیت» بازی می‌کند. او بیشتر زندگی خود را در خانه پدری خود در حومه لندن گذرانده است، اما به واسطه شوخ طبعی‌هایش، دوستان زیادی دارد. «مونا واشبورن» نقش خاله «خدمتکار قدیمی» را بازی می‌کند که سال‌ها با او زندگی کرده است. «جکسون» در نقش خود در این فیلم خیلی خوب ظاهر شده است و یکی از علل ماندگار شدن فیلم Stevie هم اوست. دکتر «اوورتر» این فیلم را «نگاهی بی نقص از منظر زنانه به وضعیت انسان» می‌نامد.

یلوجک (Yellow Jack)


بازیگران: رابرت مونتگمری، ویرجینیا بروس، لوئیس استون

کارگردان: جورج بی. سیتز، 1938

اهمیت آزمایش‌های بالینی کنترل‌شده در این فیلم احساسی از دهه 1930 مورد بررسی قرار می‌گیرد. داستان این فیلم در پایان جنگ اسپانیا و آمریکا در هاوانا اتفاق می‌افتد و زندگی سرگرد «والتر رید» (لوئیس استون)، جراح گروه پزشکی ارتش ایالات متحده را به تصویر می‌کشد. او و همکارانش در این داستان برای مبارزه با تب زرد (Yellow Jack) که هزاران سرباز کوبایی و آمریکایی را از پا درآورده است، تلاش می‌کنند. «رید» متوجه می‌شود که یک پزشک بازنشسته کوبائی به نام «کارلوس فینلی» (چارلز کوبورن)، تقریباً 20 سال پیش گفته است که پشه «استگومیا» ناقل بیماری تب زرد است اما نظریه او به طور کلی رد شده و «رید»، با درک اینکه نمی‌تواند این نظریه را بدون آزمایش روی انسان اثبات کند، تحت شرایط کنترل‌شده‌ای، شروع به آزمایش آن روی دو گروه از افراد می‌کند.

اگر قصد تماشای فیلم‌های پیشنهادی را دارید برای دستیابی راحت‌تر به آن‌ها از عنوان انگلیسی استفاده کنید.

منبع:medscape

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: