جدیدترین دستگاه های پایش پزشکی و فناوری‌های پوشیدنی سلامت

Blog Single

در دنیای امروز راحتی و آرامش حرف اول را می‌زند، به‌خصوص وقتی حرف از تکنولوژی در میان باشد. از مهم‌ترین گجت‌ های سلامتی در حوزه ابزارهای الکترونیکی می‌توانیم به مچ‌بند و ساعت‌های هوشمند اشاره کنیم که استفاده از آن‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. این دستگاه های پایش پزشکی یا سلامتی برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به سلامت شخصی و ورزش افراد طراحی‌ شده‌اند. تقاضای روزافزون افراد برای استفاده از ابزارهای پوشیدنی، بازار پررونقی در حوزه گجت های سلامتی ایجاد کرده است. فناوری تناسب‌اندام پوشیدنی طوری با جامعه عجین شده که فیت‌بیت و ساعت‌های هوشمند از فناوری‌های اصلی دنیا محسوب می‌شوند و آینده روبه‌رشدی دارند.

افزایش تقاضا برای فناوری‌های پوشیدنی‌

استفاده از فناوری‌های پوشیدنی در چهار سال گذشته بیش از سه برابر شده و همین طور در حال افزایش است. چراکه افراد زیادی مایل هستند، بر سلامتی و علائم حیاتی‌شان نظارت داشته باشند. طبق تحقیقات اینسایدر اینتلیجنس، بیش از 80٪ از مصرف‌کنندگان مایل به استفاده از فناوری‌های پوشیدنی تناسب‌اندام یا همان دستگاه های پایش پزشکی هستند.

تعریف فناوری‌های‌ پوشیدنی مراقبت‌ سلامت

فناوری‌های پوشیدنی در حوزه مراقبت‌های سلامت (wearable healthcare technology) شامل وسایل الکترونیکی مانند مچ‌بند فیت‌بیت و ساعت‌های هوشمند می‌شود که مصرف‌کنندگان می‌توانند از آن‌ها به‌شکل فناوری‌های پوشیدنی استفاده کنند. این ابزار برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به سلامت شخصی و ورزش کاربران طراحی‌شده‌اند. این دستگاه‌ها حتی می‌توانند اطلاعات سلامتی کاربر را بلافاصله برای پزشک یا سایر متخصصان حوزه‌ سلامت ارسال کنند. همچنین پیش‌بینی شده، طی چند سال آینده تقاضا برای پوشیدنی‌ها رشد زیادی پیدا می‌کند؛ چراکه تعداد مصرف‌کنندگان بیشتری علاقه‌مند هستند، داده‌های ابزار پوشیدنی خود را با پزشک و بیمه‌ به اشتراک بگذارند.

نمونه‌هایی از دستگاه های پایش پزشکی در حوزه‌ مراقبت‌های سلامت

پیشرفت فناوری‌های پوشیدنی و تقاضای روزافزون مصرف‌کنندگان برای کنترل سلامتی خود باعث شده که صنایع پزشکی از جمله بیمه‌ها، متخصصان سلامت و شرکت‌های فناوری، به فکر توسعه پوشیدنی‌های بیشتری مانند فیت‌بیت، ساعت‌های هوشمند و مانیتورهای پوشیدنی باشند.

ردیاب‌های پوشیدنی تناسب‌اندام

از ساده‌ترین و اصلی‌ترین اشکال فناوری‌های پوشیدنی می‌توانیم به ردیاب‌های تناسب‌اندام (Wearable Fitness Trackers) و مچ‌بندهایی اشاره کنیم؛ این گجت‌ها مجهز به حسگر هستند و فعالیت بدنی و ضربان قلب کاربر را دنبال می‌کنند. از مزایای اصلی این گجت‌ها، امکان همگام‌سازی با اپلیکیشن‌های مختلف مانند تلفن‌های هوشمند است که موارد مهمی در مورد سلامتی و تناسب‌اندام در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ردیاب های پایش سلامتی

ساعت‌های هوشمند سلامت از مهم‌ترین گجت های سلامتی

ساعت‌های هوشمند (Smart Health Watches) که زمانی فقط برای شمارش گام‌ها و اطلاع از زمان استفاده می‌شدند، اکنون به ابزارهای ماندگار و محبوبی در حوزه‌ مراقبت‌های سلامت بالینی تبدیل‌ شده‌اند. اپل برای نظارت بر ریتم قلبی کاربران و هشدار به کسانی که دچار فیبریلاسیون دهلیزی هستند، اپلیکیشن اپل هارت استادی (Apple Heart Study) را در سال 2017 منتشر کرد. سری 6 اپل‌ واچ برای نظارت بر سلامت قلب، با ویژگی‌های جدیدی ازقبیل نظارت بر اشباع اکسیژن خون، قابلیت ردیابی خواب و سنسور الکتروکاردیوگرام مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفت و روانه بازار شد.

ساعت‌های هوشمند برای کاربران این امکان را فراهم کرده‌اند که کارهای معمول‌شان مثل مشاهده اعلان‌ها، ارسال پیامک‌های ساده، برقراری تماس‌های تلفنی و نظارت روی فعالیت‌های ورزشی و سلامتی را با استفاده از تلفن‌های هوشمندشان انجام دهند.

مانیتورهای پوشیدنی نوار قلب از بهترین دستگاه های پایش پزشکی

مانیتورهای پوشیدنی نوار قلب (Wearable ECG Monitors) از پیشروترین محصولات الکترونیکی مصرفی هستند و آنچه این مانیتورها را از برخی ساعت‌های هوشمند متمایز می‌کند، توانایی آن‌ها در اندازه‌گیری الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب است. بیزنس اینسایدر اخیراً گزارش کرده که شرکت ویثینگ (Withings) با تولید محصول Move ECG، توانسته جایزه‌ بهترین ابزار پوشیدنی را از نمایشگاه لوازم الکترونیکی مصرفی سال 2019 کسب کند.

ساعت هوشمند Move ECG قادر به اندازه‌گیری الکتروکاردیوگرام و ارسال نتیجه به پزشک کاربر و همچنین تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی است. همچنین این ساعت می‌تواند سرعت، مسافت و ارتفاع را ردیابی کند. از دیگر ویژگی‌های کاربردی این محصول، قابلیت ردیابی خودکار برای راه رفتن، دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری است.

مانیتور نمایش نوارقلب

مانیتور پوشیدنی فشارخون از دیگر گجت های سلامتی

شرکت اومرون در سال 2019 دستبند هارت‌گاید (HeartGuide) را ارائه کرد که اولین دستگاه مانیتور پوشیدنی اندازه‌گیری فشارخون (Wearable Blood Pressure Monitors) است. این ابزار ممکن است شبیه یک ساعت هوشمند معمولی به نظر برسد، اما هارت‌گاید یک مانیتور سنجش فشارخون به روش اسیلومتری است که می‌تواند فشارخون و فعالیت روزانه مثل گام‌های برداشته‌شده، مسافت طی شده و کالری‌های مصرف‌شده را اندازه‌گیری کند.

دستبند هارت‌گاید می‌تواند حداکثر 100 اندازه‌گیری فشارخون را در حافظه‌اش نگه دارد. از طریق این دستبند می‌توان همه‌ نتایج را برای بررسی، مقایسه و بهینه‌سازی درمان به یک اپ منطبق با آن به نام هارت ادوایزر (HeartAdvisor) منتقل کرد. کاربران هارت ادوایزر توانایی ذخیره، ردیابی و به اشتراک‌گذاری داده‌ها را با پزشک خود دارند و با انجام این کار، به درک و بینشی از تأثیر عادت‌های شخصی بر فشار خون‌شان می‌رسند.

حسگرهای زیستی از کارآمدترین دستگاه های پایش پزشکی

از موفق‌ترین دستگاه های پایش پزشکی حسگرهای زیستی (Biosensors) هستند که با ردیاب‌های مچی و ساعت‌های هوشمند تفاوت دارند. حسگرهای زیستی پوشیدنی برند فیلیپس نوعی چسب است که ضمن جمع‌آوری اطلاعات مربوط به حرکت، ضربان قلب، نرخ تنفس و دمای بدن، اجازه‌ی حرکت راحت و بدون محدودیت را به کاربر می‌دهد.

تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه آگوستا نشان داد، این دستگاه پوشیدنی باعث کاهش 89 درصدی در وخامت حال بیمار و ابتلا به ایست قلبی یا تنفسی شده است. این آمار توانایی ابزارهای پوشیدنی در بهبود نتایج بیمار و کاهش بار کاری شاغلان در حوزه‌ پزشکی را نشان می‌دهد.

پیشرفت‌های تجهیزات پزشکی و آینده‌ی آن

بازار فناوری‌های سلامت پوشیدنی پیوسته در حال جهش است و پیشرفت آن، قطعا فناوری‌های پوشیدنی بیشتری را در اختیار مصرف‌کنندگان و بیزنس‌های ایالات‌متحده قرار خواهد داد. طبق تحقیقات اینسایدر اینتلیجنس، تعداد کاربران اپ‌های سلامت و تناسب‌اندام تا سال 2022 به بالای 84 میلیون نفر خواهد رسید.

روند صعودی در حوزه فناوری‌های تناسب‌اندام پوشیدنی بر تصمیم بیمه‌ها، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های سلامت و شرکت‌ها برای بهره‌گیری از مزایای دستگاه‌های نظارت بر سلامت پوشیدنی تأثیر می‌گذارد. شرکت‌های بیمه می‌توانند با به کار گرفتن ابزارهای پوشیدنی، از آن‌ها به‌عنوان وسیله‌ای برای افزایش ارزش زندگی مشتری بهره ببرند. علاوه بر این هزینه‌ روزافزون به ازای هر بیمار را کاهش دهند. فناوری‌های پوشیدنی مشوق رفتارهایی می‌شود که ویزیت‌ و بستری مجدد به‌دلیل مدیریت ضعیف سلامت شخصی را کاهش می‌دهد.

تجهیزات پزشکی

شرکت‌ها همچنین مزایایی برای ارائه‌ی فناوری‌های پوشیدنی سلامت به کارمندان‌شان مشاهده کرده‌اند. بنا به نوشته‌ی اینتلیجنس اینسایدر، مطالعات نشان داده که فرهنگ سالم‌تر شرکت‌ها باعث کاهش ترک شغل کارمندان می‌شود؛ کارفرمایانی که پنج راهکار سلامتی (یا بیشتر) به کارمندان خود ارائه می‌دهند به‌ طور متوسط 18٪ ترک شغل داشتند، در حالیکه ترک شغل در شرکت‌هایی که صفر تا دو راهکار ارائه می‏دادند، 29٪ بود.

در ایالات‌متحده، استفاده‌ی مصرف‌کنندگان پوشیدنی‌ها فقط در مدت چهار سال از 9٪ به 33٪ افزایش یافت و با متعارف‌تر شدن فناوری‌های پوشیدنی این رقم همچنان رشد خواهد داشت. علاوه بر این، با ساخت حسگرهای پوشیدنی دقیق‌تر، قابلیت اتصال و یکپارچه‌سازی دستگاه‌ها گسترش می‌یابد و دریچه‌ای برای بیمه‌ها و کارفرمایان جهت تأثیرگذاری بر سبک زندگی سالم و افزایش سودآوری باز می‌کند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: