چگونه زبان بدن پزشک بر بیمار تأثیر می‌گذارد؟

Blog Single

برقراری ارتباط مؤثر یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که می‌توانید در طول دوره آموزش پزشکی خود به دست آورید. ایجاد رابطه با بیماران، نقطه شروع احترام و اعتماد متقابل است که برای رابطه پزشک و بیمار بسیار مهم است.

با این حال، برقراری ارتباط خوب از آنچه به نظر می‌رسد، پیچیده‌تر است، به ویژه اینکه ارتباط کلامی تنها بخشی از پیام اصلی را منتقل می‌کند و زبان بدن نیز می‌تواند بر کیفیت تعاملات با بیمار تأثیر بسزایی داشته باشد.

زبان بدن پزشک، تعاملات با بیمار را به طرق مختلف شکل می‌دهد. یک مطالعه منتشر شده در مجله Journal of Pain and Symptom Management نشان می‌دهد که ارتباط بین پزشکان و بیماران ترکیبی پیچیده از

  • کلمات گفتاری
  • حرکات
  • عبارات
  • حالتها
  • و تماس چشمی است.

نشانه‌‌های غیرکلامی می‌تواند بر

  • ارتباط با بیمار
  • اعتماد بیمار
  • تمایل بیمار به پایبندی به درمان
  • و رضایت بیمار از رابطه پزشک و بیمار تأثیر بگذارد.

این مطالعه ارتباط پزشکان با بیماران سفیدپوست و سیاه‌پوست را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد. درحالی‌که امتیازات کلامی پزشکان برای هر دو گروه یکسان بود، امتیاز آن‌ها در ارتباط غیرکلامی با بیماران سیاه‌پوست که بر اساس عواملی مانند زمان تعامل با بیمار، وضعیت بدن، نزدیکی به بیمار و لمس بیمار اندازه‌گیری می‌شود به طور قابل ‌توجهی پایین بود. این نتایج روش‌های ارتباط ناخواسته پزشکان با بیماران و اهمیت ارتباطات غیرکلامی در فرایند درمان را ثابت می‌کند.

زبان بدن نه‌تنها نشان می‌دهد که پزشکان به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه چه احساسی درباره بیماران دارند، بلکه می‌تواند بر نحوه درک بیماران از پزشکان نیز تأثیر بگذارد. مقاله‌ای درباره فرایند بیهوشی بیماران نشان داد که متخصصان بیهوشی که «ژست‌های مطمئن و با اعتماد به نفس» به خود می‌گیرند، در کار خود باهوش‌تر و بهتر به نظر می‌رسند. بیماران این متخصصان بیهوشی را به افرادی که اعتماد به نفس کمتری دارند ترجیح می‌دهند.

چهار نکته برای بهبود زبان بدن

برخی از افراد به طور ذاتی می‌دانند باید چگونه از زبان بدن خود استفاده کنند، اما این‌ها مهارت‌هایی هستند که هر پزشک می‌تواند آن‌ها را بیاموزد. در ادامه چهار نکته که برای بهبود زبان بدن هنگام تعامل با بیماران لازم است، ارائه شده است.

  1. بنشینید.

یکی از رایج‌ترین شکایات بیماران از پزشکان، این است که به نظر می‌رسد پزشکان همیشه عجله دارند. در بیشتر مواقع پزشکان روزهای شلوغی دارند، با این حال، عمل ساده نشستن به جای ایستادن و صحبت کردن با بیمار باعث می‌شود او احساس آرامش بیشتری بکند و تمایل بیشتری برای برقراری ارتباط معنادار با شما داشته باشد. با توجه به فشرده بودن برنامه پزشکان، بهتر است هر از گاهی یادآوری شود که از زبان بدن خود استفاده کنید تا نشان دهید برای بیماران خود صبر و حوصله به خرج می‌دهید و این کار توجه بی‌وقفه شما را به بیماران نشان می‌دهد.

  1. مراقب حرکات بازوها و شانه‌های خود باشید.

از موقعیت بازوها و شانه‌های خود آگاه باشید، زیرا این قسمت‌های بدن می‌توانند علیرغم میل شما ارتباط خاصی برقرار کنند. از وضعیتی که در آن دستان شما ضربدری یا شانه‌های شما بالا آمده است، خودداری کنید. این حرکات می‌‌تواند به بیمار بگوید که از خود مطمئن نیستید یا اینکه به آنچه می‌گویند اهمیتی نمی‌دهید.

  1. با بیمار ارتباط رودررو برقرار کنید.

نحوه قرارگرفتن شما در مقابل بیمار نیز می‌تواند به شما کمک کند تا با او ارتباط بهتری برقرار کنید. به گونه‌ای بنشینید که بتوانید چهره به چهره با بیمار صحبت کنید و تماس چشمی با او برقرار کنید. از این گذشته، به صورتی رفتار نکنید که به نظر برسد بیشتر به یادداشت‌های خود علاقه دارید تا به سلامتی بیمار. اگر از رایانه برای یادداشت‌برداری استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که هنگام تایپ کردن همچنان با بیمار تماس رو در رو دارید و در صورت امکان تماس چشمی هم برقرار کنید.

  1. با احتیاط تماس فیزیکی برقرار کنید.

همان‌طور که یکی از بیماران در نیویورک‌تایمز نوشت، بسته به شرایط، تماس فیزیکی پزشک می‌تواند مثبت یا منفی باشد. در طول معاینات فیزیکی و تعاملات گفتاری، تماس فیزیکی محتاطانه می‌تواند حس دلسوزی و همدلی را برای بیمار به همراه داشته باشد، به ویژه اکنون که کارهای پزشکی دیجیتالی‌تر از گذشته شده است. البته بی‌احتیاطی می‌تواند تأثیر معکوس داشته باشد. برخی از بیماران ممکن است نسبت به لمس پزشک خود بسیار حساس باشند یا این کار باعث نارضایتی آن‌ها شود، بنابراین عاقلانه است که قبل از تماس با بیماران به این نکات توجه کنید.

به طور خلاصه، استفاده از زبان بدن مثبت می‌تواند به تقویت تعاملات با بیمار کمک کند. هنگامی‌که متوجه شوید زبان بدن تا چه میزان تأثیرگذار است، خواهید دید که ارتباط شما با بیماران چقدر قوی‌تر شده است و این ارتباطات تا چه اندازه در روند درمان آن‌ها تأثیر گذاشته است.

منبع: wolterskluwer

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: