استاتین و درد عضلانی: اثر نوسیبو چه تأثیری دارد؟

Blog Single

پژوهشی در انگلستان نشان داد که استاتین‌ها باعث درد عضلانی نمی‌شوند و این یک تصور غلط رایج است که باعث شده بسیاری از بیماران قلبی مصرف داروی خود را متوقف کنند. افرادی که استاتین مصرف می‌کنند ریسک بیشتری برای احساس درد عضلانی ندارند.

  • افرادی که استاتین مصرف می‌کنند در علائم عضلانی، تفاوتی با افرادی که استاتین مصرف نمی‌کنند، ندارند.
  • ممکن است یک «اثر نوسیبو» قوی در این مورد وجود داشته باشد - افراد انتظار دارند درد عضلانی را تجربه کنند و سپس به همین دلیل، درد عضلانی را تجربه می‌کنند.

گزارش منتشرشده در ژورنال پزشکی بریتانیا نشان داد افرادی که استاتین مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که آن را مصرف نمی‌کنند هیچ تفاوتی در علائم عضلانی -مانند درد، ضعف، گرفتگی یا سفتی عضلات- ندارند. مشخص نیست که چه چیزی باعث درد عضلانی می‌شود، اما محققان گمان می‌کنند که می‌تواند به سن افراد و بیماری‌های زمینه‌ای ارتباط داشته باشد. همچنین شاید یک «اثر نوسیبوی» قوی وجود داشته باشد - افراد انتظار دارند درد عضلانی را تجربه کنند و سپس به همین دلیل آن را تجربه کنند.

برای درک علت ریشه‌ای به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما محققان می‌گویند شواهد قویاً حاکی از آن است که استاتین‌ها علت این درد نیستند. در ادامه همراه با مداریو باشید تا با پژوهش‌های بیشتری در این زمینه آشنا شوید.

به نظر نمی‌رسد استاتین‌ها باعث درد عضلانی شوند

محققان 200 بیمار را که اخیراً مصرف استاتین را به دلیل درد عضلانی متوقف کرده‌اند یا قصد آن را دارند، ارزیابی کردند. بیماران به‌طور تصادفی در شش دوره‌ی درمانی 2 ماهه که طی آن یا استاتین یا پلاسیبو دریافت می‌کردند، گنجانده شدند. در پایان دوره‌های درمانی، محققان هیچ تفاوتی در علائم عضلانی مصرف‌کنندگان استاتین و مصرف‌کنندگان پلاسیبو نیافتند.

آن‌ها همچنین دریافتند که علائم عضلانی از لحاظ تأثیری که بر کیفیت زندگی دارند -خلق‌وخو، توانایی راه رفتن، کار، روابط و خواب - تفاوتی در این دو گروه نداشتند. حدود 9 درصد از شرکت‌کنندگان استاتین و 7 درصد از افرادی که پلاسیبو مصرف می‌کردند به دلیل درد عضلانی غیرقابل‌تحمل از مطالعه خارج شدند.

دکتر هارلان کرومهولز، متخصص قلب و عروق و استاد دانشکده پزشکی ییل می‌گوید «در این مقطع به نظر می‌رسد شواهد اینکه استاتین‌ها درد عضلانی ایجاد نمی‌کنند قوی باشد». او می‌گوید سؤالات مهم بعدی این است که «چگونه می‌توانیم به بیمارانی که پس از شروع استاتین دچار درد عضلانی می‌شوند کمک کنیم» و چگونه می‌توانیم از «افرادی که فکر می‌کنند استاتین مشکل‌ساز است» مراقبت کنیم.

بسیاری از بیماران مصرف استاتین‌ها را به دلیل دردهای عضلانی قطع کرده‌اند.

به گفته دکتر رابرت گرینفیلد که یک متخصص قلب و عروق و متخصص داخلی است، بسیاری از بیماران قلبی استاتین‌ها را به دلیل دردهای عضلانی قطع کرده‌اند.

او می‌گوید میالژی احتمالاً به «اثر نوسیبو» که مشابه اثر پلاسیبو است، ارتباط دارد. اثر پلاسیبو زمانی اتفاق می‌افتد که اشخاص قرص شکر مصرف کنند و گرچه حاوی هیچ ماده‌ی موثره‌ای نیست، اما آن‌ها انتظار نتایج مثبتی داشته باشند. از طرف دیگر، وقتی کسی مشکوک باشد که یک قرص، یا در این مورد استاتین واقعاً باعث میالژی می‌شود، همین اتفاق می‌افتد.

این باور غلط رایج به‌ صورت دهان‌به‌دهان و با کمک اینترنت در همه‌جا گسترش‌ یافته است. «علی‌رغم این واقعیت که استاتین‌ها در طول 2 تا 3 دهه‌ی گذشته برای ده‌ها هزار بیمار، یا نجات‌بخش بوده‌اند یا کمک‌کننده اما خبررسانی دهان‌به‌دهان و اینترنت و کارچاق‌کن‌های «محصولات طبیعی» به تبلیغ اثرات بد استاتین‌ها کمک کرده‌اند».، استاتین‌ها به‌ ندرت باعث آسیب عضلانی می‌شوند اما ممکن است عوارض شدید نادر باعث شده باشد که مردم باور کنند آن‌ها اغلب باعث دردهای عضلانی می‌شوند.

خطرات قطع مصرف استاتین‌ها

استاتین‌ها برای بهبود سطح کلسترول و کاهش خطر سکته و حملات قلبی در بیماران مبتلا به مشکلات قلبی عروقی استفاده می‌شوند. گرینفیلد می‌گوید «وقتی بیمار تصمیم می‌گیرد مصرف استاتین را قطع کند و یک مشکل قلبی زمینه‌ای ناشی از کلسترول بالا دارد، ریسک قابل‌توجهی ایجاد می‌شود». تحقیقات نشان داده کسانی که مصرف استاتین را متوقف می‌کنند، ریسک بالاتری از بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ‌ومیر دارند.

جمع‌بندی

تحقیقات جدید نشان داده استاتین‌ها احتمالاً درد عضلانی ایجاد نمی‌کنند و این باور غلط رایج را که باعث شده بسیاری از بیماران قلبی مصرف استاتین را متوقف کنند، رد شده است.

محققان گمان می‌کنند دردی که افراد با مصرف استاتین تجربه می‌کنند ممکن است یک تجربه‌ی مشترک در بین گروه سنی خاصی و نتیجه‌ی «اثر نوسیبو» باشد که در آن افراد علائمی را تجربه می‌کنند زیرا انتظارش را دارند. قطع مصرف استاتین‌ها خطراتی جدی برای سلامتی و افزایش خطر سکته، حمله‌ی قلبی و مرگ را به همراه دارد. برای درک عامل درد عضلانی، تحقیقات بیشتری لازم است، اما به نظر نمی‌رسد که این عامل استاتین‌ باشد.

منبع: healthline

با دوستانتان به اشتراک بگذارید:

مقالات مرتبط: