بهترین راهکارها برای مقابله با خستگی در پزشکی از راه دور

Blog Single

بیشتر از دوسال است که از همه‌گیری ویروس کرونا می‌گذرد. در این دوران، جامعه پزشکی بیشتر از هر وقت دیگری در کنار بیماران هستند و این ارتباط حتی از راه دور هم حفظ شده است. مزایای پزشکی از راه دور یا تله مدیسین زمانی حس شد که برای درمان بسیاری از مشاوره‌های سلامت‌محور نیازی نیست که افراد به بیمارستان یا کلینیک مراجعه کنند. پزشکان از خانه یا مطب پشت مانیتور می‌نشینند و به بیماران مشاوره‌های درمانی می‌دهند. پزشکی از راه دور مانند هر کار دیگری ممکن است باعث خستگی شود. منظور از خستگی در اینجا Tired نیست، زیرا این نوع خستگی با خواب و استراحت کافی حل می‌شود. در اینجا صحبت از خستگی، درماندگی Fatigue است. این نوع خستگی یا درماندگی ممکن است باعث بیماری‌های جسمی، روانی، فرسودگی شغلی،‌ استرس و اضطراب شود. در ادامه با مداریو همراه باشید تا راهکارهای حل این مشکل را بررسی کنیم.

ریشه مشکل تله مدیسین از چیست

تجسم کنید، روز کاریتان را آغاز می‌کنید؛ شما پای مانیتور نشسته‌اید و در حال چک کردن ایمیل‌ها و بررسی اطلاعات کاری هستید. بعد از آن، نرم‌افزار پرونده الکترونیک سلامت را اجرا کرده و نسخه‌های الکترونیکی ثبت‌ شده را بررسی می‌کنید. در همین بین، تعدادی بیمار با شما تماس می‌گیرند و از راه دور به آن‌ها مشاوره می دهید. اکنون شاید بتوانید ریشه این مشکل را حدس بزنید، شما ساعت‌هاست به صفحه‌ی مانیتور خیره شده‌اید، بدون اینکه به خودتان کمی استراحت دهید. اینجاست اگر روزها و ماه‌ها به‌صورت پیاپی، این برنامه زندگی‌تان باشد، احتمالاً خستگی به سراغتان می‌آید.

تله مدیسین

از گروهی کاربران فعال در توییتر پرسیدند در زمان خستگی با ابزاری مانند زوم چه‌ کاری انجام می‌دهند؟ بسیاری از آن‌ها گفتند که مانیتور خود را خاموش می‌کنند، از جای خود بلند شده و قدم می‌زنند. آیا شما در مقام یک پزشک، در حین مشاوره می‌توانید این کار را انجام دهید؟ قطعا جوابتان خیر است.

برای کاهش خستگی در تله مدیسین چه باید کرد

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، در سال‌های اخیر سلامت از راه دور رواج زیادی پیدا کرده است. شاید بعضی از افراد فکر کنند، تله مدیسین بسیار راحت است، ولی این کار مانند هر کار دیگری، سختی‌های خاص خودش را دارد. اگر معایب کاری پزشکی از راه دور درک نشود، منجر به تجربه‌های منفی برای درمانگران و مراجعین می‌شود. توصیه می‌کنیم، برای تجربه بهتر و دوری از فرسودگی شغلی، نکات گفته را در واقعیت در برنامه‌های کاری و شخصی‌تان پیاده کنید.

1.زمانی برای استراحت (زنگ تفریح)

بین جلسه‌های مشاوره وقت استراحت بگذارید. اگر به‌صورت پیوسته جلسه می‌گذارید، حتماً بین آن‌ها زمانی را برای استراحت اختصاص بدهید. در مدرسه، بعد از هر ساعت کلاسی معمولاً 15 دقیقه برای زنگ تفریح در نظر گرفته می‌شود که راهی عالی برای انرژی گرفتن و بالا رفتن توانایی‌هایِ ذهنی دانش‌آموزان است. زمان استراحت از جایتان بلند شوید و حرکات کششی انجام دهید. به دورترین نقطه اتاق و مطب نگاه کنید تا چشمانتان استراحت کنند.

استراحت در محل کار

2.تفریح در محیط‌های روباز

چه در مطب و چه در خانه، شما مدام در محیطی سربسته هستید. مطمئن باشید که در طی روز زمانی را برای بیرون رفتن از خانه و پیاده‌روی کوتاهی اختصاص می‌دهید. کم‌ تحرکی باعث کاهش سوخت‌وساز بدن می‌شود. مثلاً در امریکا حدود 44 درصد از درمانگران مرد دچار اضافه‌ وزن هستند. رعایت سبک زندگی سالم، علاوه بر سلامتی فردی، به ایجاد حس اعتماد میان شما و بیماران نیز کمک می‌کند.

3.مدیریت زمان

ترتیب انجام کارهای روزانه تأثیر چشمگیری بر کمیت و کیفیت آنچه که از زندگی به دست می‌آورید دارد. برای مدیریت بهتر زمان، اهداف‌تان را مشخص کنید. بهتر است، برای اهداف شغلی‌تان برنامه‌ریزی داشته باشید. برای مثال، در هفته چند ساعت قصد فعالیت در بستر تله مدیسین دارید؟ چه زمانی را به یادگیری باید اختصاص دهید؟ فناوری با سرعت بالایی در حیطه سلامتی در حال رشد است، آیا برای یادگیری فناوری زمان می‌گذرانید؟ وظایف‌تان را به مهم و فوری، مهم یا فوری و نه مهم و نه فوری تقسیم کنید. در پایان هر روز کارهایتان را بررسی کنید و ببینید کدام کارها را انجام داده‌اید. اگر کاری بیش‌ از حد تکراری باشد، ممکن است منجر به فرسودگی شغلی شود.

4.ارگونومی مناسب

ارگونومی از دو کلمه یونانی «ارگون» به معنای کار و «نوموس» به‌معنای قاعده و قانون مشتق شده است. گرچه در اصطلاح کاربردی، علم ارگونومی مجموعه دانشی است که از تلفیق علوم زیستی، فیزیولوژی انسانی، سیستم‌ها و طراحی مشاغل و محیط کار طراحی می‌شود. گفتنی است، این مجموعه دانش، با توجه به در نظر گرفتن توانایی‌های جسمانی فکری و محدودیت‌ها و علایق انسان‌ها شکل می‌گیرد. شما در مقام درمانگر بهتر از هر کسی ویژگی‌هایتان را می‌شناسید. در زمان مشاوره‌ درمانیِ یا پزشکی از راه دور به ارگونومی محیط مانند صندلی و میز استاندارد که از نیازهای اولیه شما هستند، توجه کنید. رعایت اصول ارگونومی را در برنامه‌هایتان بگنجانید. برخی از ابزارهای ارگونومی می‌تواند به شما کمک کند که تخمینی از مدت‌ زمان نشستن و راه رفتن روزانه را به دست آورید.

تجهیزات مناسب محل کار

پزشکی از راه دور می‌تواند منجر به خستگی و فرسودگی شغلی شود، پس بسیار مهم است که همه آیتم‌های کاری را به‌درستی انجام دهید. اگر همواره با یک برنامه منظم و درست پیش بروید، نه‌تنها حس خستگی شغلی به سراغ‌تان نمی‌آید، بلکه با عشق و هدف به کارتان ادامه می‌دهید.

برداشت از: medicalfuturist

با دوستانتان به اشتراک بگذارید: